Åtta glas

Åtta glas

Det lilla jag visste om Åtta glas (When Eight Bells Toll) var att en ung Anthony Hopkins hade huvudrollen som hjälten Phillip Calvert. Filmen baserades på romanen med samma namn av Alistair McLean som av filmens producenter sågs som en ny Ian Fleming och denna film skulle försöka överta tomrummet efter Sean Connerys tack och hej till James Bond efter Diamonds Are Forever. Men efter att Åtta glas floppade lades alla planer på uppföljare i den berömda säcken.

Åtta glas 01

Det märkts att filmen försöker vara en ny variant på James Bond. Stundtals verkar det som att filmskaparna har lagt bakplåtspapper på en Bond-film och försökt skissa rakt av och Thunderball verkar ha varit den stora inspirationskällan. Man verkar mest ha byt ut Bahamasmiljön i Thunderball till Skottlands karga och blåsiga landskap. Men på något sätt tycker jag att man har lyckats rätt bra ändå. Det är nästan så att man vill ta på sig en varm filt och dricka het choklad när Hopkins kastar sig ner i det kalla vattnet som slår mot bergsväggarna. Hopkins passar faktisk rätt bra som en James Bond-liknade karaktär och det märks i hans skådespeleri att han vill få fram en mer ”realistisk” och auktoritärhatande hjälte än Bond. Titta noga i början av filmen när han gör entré och måste flåsa ut efter en klättring på en stor kedja eller hur han verbalt beter sig mot sin överordnade.

Åtta glas 04

Själva omslaget gav mig intrycket att det skulle var mer av en krigsfilm av typen Örnnästet än en agentfilm. Kommendörkapten Calvert (Hopkins) får i uppdrag av sin inkompetente och korpulente chef att spåra försvunna fartyg utanför Skottlands kust. Givetvis träffar han omgående på skumma typer, fatala damer och en ortsbefolkning som inte vill samarbeta. Efter idogt arbete och helikopterspaningen börjar han dock lösa sitt uppdrag. I jämförelse med just nämnda Thunderball,som handlade om kärnvapenraketer gömda under vattnet, handlar denna film istället om skeppsplundring på jakt efter guld i sjunkna fartyg. Trots de stora likheterna storymässigt mellan dessa två filmer står sig Åtta glas rätt självständig och är i princip bättre i alla aspekter än vissa andra MacLean-filmatiseringar som Marionett i kedjor med Sven-Bertil Taube och Styrka 10 från Navarone, i alla fall från 1970-talet.

Åtta glas 03

Är man intresserad av MacLean-filmatiseringar, James Bond-liknade filmer eller Anthony Hopkins karriär förre När lammen tystnar, så är denna film inte så pjåkig att se. En film med stabila insatser från de flesta skådisarna, speciellt då givetvis Hopkins. Till min förvåning fanns det inget extramaterial alls, lite konstigt då Studio S brukar ha en hel del på sina utgåvor. En liten rolig detalj dock: Kolla in Jack Hawkins som spelar Skouras, han påminner rätt mycket om den ena medlemmen i musikgruppen Yello.

Åtta glas, reviewed by Mathias Linder on 2013-03-16T12:00:57+00:00 rating 3.0 out of 5

Mathias Linder

Är 35-årig filmfantast. Växte upp på åttiotalet med Arnold Schwarzenegger och James Bond. Gillar Charles Bronson och Sergio Leone. Ogillar uttrycket "kvalitetsfilm". Anser att George Lazenby är underskattad som James Bond. Älskar tv-spel, speciellt förtjust Resident Evil-serien. Tycker att HBO gör rätt överskattade tv-serier.

Latest posts by Mathias Linder (see all)

Publicerad den 16 mars, 2013