Austenland

Austenland

bild4

Filmer, karaktärer, skådespelare, artister och så vidare. Det är några saker man kan bli helt besatt utav. I slutet av 1700-talet skrev Jane Austen boken Stolthet & Fördom, och det finns faktiskt människor som är besatt av det århundrandet. I filmen Austenland får vi följa en av dessa personer.

Jane Hayes (Keri Russell, Dark Skies) är besatt av Stolthet & Fördom och upptäcker ett Jane Austen nöjesland och beslutar sig att åka dit. Väl framme i England möter hon Miss Elizabeth Charming (vilket är hennes 1800-tals namn) på flygplatsen. Även hon är amerikanska och ska besöka Austenland. De blir upphämtade i en gammal bil som tar de till ett gammalt slott där alla är klädda i gamla kläder och pratar underligt, precis som det var på sent 1700-tal/tidigt 1800-tal. Där uppehåller sig de två amerikanska kvinnorna, varav Jane blir förtjust i skådespelaren som är dräng på slottet. De smyger iväg och umgås, samtidigt blir en annan skådespelare förtjust i henne, men Jane vet inte om det är skådespel eller på riktigt.

bild2

Överspel, trams och svagt manus kan sammanfatta denna film. Dock blir det väldigt tråkigt att läsa en recension på knappt 120 ord, så jag ska förklara lite varför ni inte behöver anstränga er med att se denna film. Vi kan börja med Stiflers mamma (American Pie), eller Miss Elizabeth Charming som hon heter i filmen (Jennifer Coolidge) vars karaktär är så tramsig så hälften vore nog. Hon verkar vara inskriven i manus för att locka tittarna till skratt och det görs några tappra försök, men det blir bara så fel. Keri Russell som spelar huvudrollen gör ett mediokert försök, men får inte tillräckligt utrymme på grund av överflödet av dryga karaktärer.

bild1

Kostymdrama är inte alls min grej, men jag tänkte att Austenland kunde vara något annorlunda. Visst var det annorlunda, men inte på ett positivt sätt. Tanken till själva storyn är god, men manuset är svagt och det går långsamt. Det är mycket samma sak hela tiden. Skådespelarna som spelar skådespelarna på slottet spelar över, oavsett om de spelar de skådespelare på platsen eller om de gör sitt riktiga jobb som skådespelare och spelar de karaktärer de gör, utanför deras arbete som skådespelare. Ja, ni förstår nog lite varför det inte är en speciellt lyckad film. En rejäl kulturkrock hade suttit på sin plats, men inte ens det lyckas de få till på ett bra sätt. Coolidge är den som passar minst in i ”nöjesparken” och enda anledningen till att hennes karaktär reser dit är för att hitta en romans. De har däremot lyckats bra med kostym och allt som hör till, så det känns verkligen som att det skulle kunna vara ett välproducerad kostymdrama, men det är det ju inte, utan en romantisk komedi.

Jag hade hoppats kunna se charmen i den här filmen, men hur mycket jag än försöker så går det inte. Lite högre tempo, roligare scenarion och mindre, mycket mindre av Stiflers mamma så hade det varit en helt okej film trots allt. Men man kan inte få allt här i världen.

Austenland, reviewed by Fredrik Nyström on 2014-09-01T07:00:39+00:00 rating 1.5 out of 5
Fredrik Nyström
Hälsingepojk som blev skåning. Ser gärna en skitrolig komedi eller en sprängfylld actionrulle. Försöker lära mina två barn att uppskatta Disney och Pixar, utan framgång. "I don't need you to tell me how fucking good my coffee is, okay? I'm the one who buys it. I know how good it is."
Fredrik Nyström

Latest posts by Fredrik Nyström (see all)

Publicerad den 1 september, 2014