Automata

automata1Mänskligheten har gått under och endast 21 miljoner människor återstår. Året är 2044 och jordklotet har reducerats till en radioaktiv öken. Robotar utför det farliga arbete som behöver göras för att människan ska överleva.

I Asimovsk anda finns två regler som styr robotarna: de får inte skada någon livsform och de får inte göra ändringar på sig själv eller andra robotar. Jacq Vaucan (Antonio Banderas, The Expendables 3) är försäkringsagent på ROC, företaget som är ansvariga för alla robotar som används både i industrin och hemmen. Hans jobb är att åka ut och undersöka alla påstådda felrapporter om robotar som inte fungerar och avslöja lurendrejarna.automata4Ett ärende uppstår när polisen Wallace (Dylan McDermott, The Campaign) skjuter sönder en robot som han påstår suttit och reparerat sig själv. När Vaucan undersöker närmre upptäcker han att roboten innehåller komponenter från andra robotar som fortfarande är i bruk. Han antar att förändringarna måste har gjorts av en ”urmakare” i gettot. Vaucan blir däremot mindre säker på sin sak när han senare ser en robot sätta eld på sig själv, för att undgå upptäckt. Han börjar leta efter urmakaren och möter robotbyggaren Duprè  (Melanie Griffith) som hjälper honom i efterforskningarna.

Vaucan är utbränd och stressad. Jobbet, sakernas tillstånd och att hans fru (Birgitte Hjort Sørensen) är höggravid med deras första dotter. Han vill flytta med familjen till havet i hopp om att det finns ett bättre liv där. När hans begäran om förflyttning nekas gräver han sig djupare ner i fallet och går utanför de vanliga ramarna för undersökningen. Robotarna har en annan programmering än vad som är tillåtet vilket sätter Vaucan i en mycket farlig situation. Jagad av sina arbetsgivare och polisen får han oväntat hjälp av några robotar som släpar iväg honom på en vandring från staden ut i öknen. En resa som kommer förändra honom och världen för evigt.automata5Automata är stundtals väldigt bra samtidigt som den lätt faller tillbaks på enkla grepp och plattityder. Filmen kan beskrivas som ett försök till en Asimovsk Blade Runner. Influenserna och inspirationen i manuset, som regissören Gabe Ibáñez har skrivit tillsammans med Igor Legarreta och Javier Sánchez Donate, är supertydliga och de skäms inte över att de lånat friskt. Det är en blandning av Blade Runner, I, Robot och ökenlandskapen från kultklassikern Hardware som McDermott för övrigt spelade i. Frågeställningen kokar ner till vad är liv och hur uppkom det? Manuset kunde varit mer genomarbetat och slutet haltar en del även om det är annorlunda.

Även om budgeten endast har varit ca 7 miljoner dollar tycker jag Ibáñez har lyckats skapa en imponerande värld som vi lätt sugs in i. Det är väldigt litet CGI som använts och robotarnas rörelser är gjorda med klassisk puppetry, vilket gör att det upplevs långt mycket mer verkliga än till exempel CGI-robotarna vi sett i de nyare Star Wars-filmerna. Har du sett den spanska filmen Eva så vet du ungefär vad du ska förvänta dig i specialeffektsavdelningen.automata10Filmen har sina brister, men det är ändå så att jag gillar ambitionen och anslaget man försöker sig på i Automata. Även om den egentligen inte förtjänar en direkt till videolansering så förstår jag varför den inte gick upp på bio. Samtidigt tror jag det skulle vara häftigt att se den på stor duk.

Rating: 3.0/5 (3 votes cast)
Automata, reviewed by Mats Lundberg on 2015-02-14T09:28:09+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 14 februari, 2015