Avatar 3D
Rating: 3.8/5 (5 votes cast)

Avatar 3D

Hur kommer vi att se på Avatar i framtiden? Jag drar lite paralleller till En sensation (Citizen Kane), som enligt många filmkritiker är världens bästa film. Och anledningen till detta är inte historien, som är rätt så banal utan hur Orson Welles tog filmmediet framåt med sin film. Kameratekniskt sett var Welles banbrytande med sin film, djupfokuset som fanns i filmen var unikt för sin tid. Även klippningen, specialeffekterna och makeup var verkligen före sin tid. Kommer vi att se på Avatar likadant i framtiden?

Året är 2154 och platsen är Pandora, en gruvkoloni någonstans i Alpha Centariu. Dit kommer den unge marinsoldaten Jake Sully som ersättare åt sin döde tvillingbror i avatarprogrammet. Avatarer är genetiska kopior av Pandoras befolkning, de 3 meter långa blåhudade Na’vi, som forskarna använder för att studera dem. Då varje avatar är genetiskt ihopkopplad med den människa som styr den har Jake fått ta över efter sin bror och inte honom emot. Utan fungerande ben är han inte mycket duglig som marinsoldat. Väl på plats träffar han överste Miles Quaritch, han har hand om trupperna som skall skydda arbetarna mot lokalbefolkningen, de är nämligen inte alltför glada att människorna förstör deras skogar för att komma åt den värdefulla metall som ligger i marken. Han erbjuder Sully ett jobb, om han hjälper till att spionera på Na’vi och ge honom information, kommer han se till att Sully får sina ben tillbaka. Jake tackar gladeligen ja men han kan föga ana vad som väntar på honom i Pandoras djungler.

Så kommer Avatar att räknas som en av de stora filmerna i framtiden? Det tror jag inte, men den kommer nog räknas som en av de filmer som tog filmmediet vidare till nästa steg. Precis som Jurassic Park kommer Avatar lämna ett tungt avtryck på hur regissörer och filmbolag kommer att tänka när de utvecklar film. Det som imponerar mest på mig är hur levande och verkligt allt ser ut, James Camerons största bedrift är att ha skapat en datorgenererad värld som ser levande ut. Det finns ytterst få scener då illusionen bryts, för det mesta sugs jag in i det hela och tror att jag faktiskt springer omkring på en främmande planet. Det är bara att ta av hatten för Cameron, ännu en gång visar han att när det kommer till specialeffekter är det få som slår honom på fingrarna.

Vad det gäller själva historien som berättas så tycker jag folk har gett den oförtjänt mycket kritik, det är ungefär vad jag hade förväntat mig av en film som denna. Varken Aliens eller Terminator 2 har några manus som skapar något nytt men tack vare Camerons regi blir det bra och tajta filmer, så även här. Filmen är visserligen lång med den har få ”döda” stunder och den har ett rappt tempo. Jag vet att många störde sig på historien om den vite mannen som blir ett med naturen och förråder sin egen ras för att rädda planeten. Men ärligt talat, vad hade ni förväntat er? Avatar är det typiska storbudget-science fiction-äventyr som man kan förvänta sig och den överraskar på inga punkter. Det är storslaget, bombastiskt och stereotyp, precis som det skall vara när Cameron är igång.

Nej, det som är filmens behållning är de stora scenerna och de små detaljerna. Cameron är sin vana trogen mycket noggrann när han gör film och genom hela filmen finns hela tiden små detaljer i bakgrunden och runt om i miljöerna som gör att de känns mer levande och äkta. Och när väl det är dags för action så bevisar Cameron att det behärskar han fortfarande mycket väl efter alla år. Jag gillade Avatar, det är långt ifrån den bästa film jag har sett men det är en bra underhållande historia.

Men det finns egentligen bara en anledning att köpa denna utgåva då den inte innehåller något extramaterial och det är bilden. Nu har jag haft min 3D-tv i ett par månader och hunnit se en hel del 3D-film. Visst är det skoj ibland men tekniken känns inte helt 100 procent. Sedan satte jag i Avatar och förstod då hur mediet skulle användas. Här kommer verkligen 3D-effekterna till sin rätt då de är noggrant uttänkta och snyggt behandlade. Om det finns någon film där vi kan prata om referenskvalité eller om du vill visa någon vad 3D hemma i soffan är för något, då är detta filmen du skall välja. Framförallt djupet imponerar, det gör att du kan uppskatta hur stort saker och ting är. Eller Jakes videodagböcker, hur grafiken ligger en bit framför hans ansikte och verkligen skapar en känsla av djup. Imponerande snyggt. Resten av bilden är lika bra den, med imponerande färger och detaljnivå. Ljudet är DTS-HD MA 5.1 och sparar inte på krutet i någon scen. Här smäller det på rejält och både bakre högtalare och bas är fint med genom hela filmen.

Rating: 3.8/5 (5 votes cast)
Avatar 3D, reviewed by Pär Wirdfors on 2013-01-09T12:00:55+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 9 januari, 2013