Babels hus

Babels hus

Författaren P.C. Jersild är förmodligen mest känd för romanen Barnens ö från 1976. Två år senare skrev han Babels hus som sedermera kom att filmatiseras för TV kort därefter och nu finns tillgänglig att se via SVT Öppet Arkiv.

babel07

När 71-årige Primus Svensson drabbas av en hjärtinfarkt förs han till det gigantiska och toppmoderna Enskede Sjukhus för vård. På sjukhuset möter han en rad olika läkare, biträden och andra människor som passerar i revy medan han själv försöker få grepp om vad det är som faktiskt händer. Hans son Bernt, som arbetar inom läkemedelsindustrin, har han ingen större kontakt med och denne brottas själv med sina egna demoner. Personalen på sjukhuset har egna bekymmer och funderingar kring såväl livet som yrket. Finns det plats för människan, mänsklighet och relationer på ett så stort sjukhus? Drunknar hela vården i en snårig byråkrati där ingen riktigt vill ta sitt ansvar utan alltid hittar ett sätt att skjuta över allt på någon annan? Politiska frågor kring centraliseringen av sjukvården på 70-talet väcks i Babels hus.

babel03

Serien presenteras i sex avsnitt på ungefär 40 minuter vardera, det skiljer någon minut hit och dit. Upplägget är ganska luddigt och konturlöst, där Primus Svenssons öde egentligen är den enda riktigt sammanhängande röda tråden. De övriga karaktärerna har sina intriger, men kommer och går tillsynes slumpmässigt. Vid ett flertal tillfällen intervjuas även de olika karaktärerna i sann Vilgot Sjöman-anda, mitt inne i en scen, om sitt arbete eller om sjukvården i stort, av en ”reporter” bakom kameran.

Uppenbart är att själva kärnan i serien, och förmodligen då även i boken, är en kritik riktad mot reformeringen av sjukvården. När serien sändes första gången 1981 var den tydligen ständigt diskuterad i media och folkmun. Varje nytt avsnitt var i princip ett debattinlägg som engagerade enormt. Även om problematiken fortfarande faktiskt är aktuell, känns kritiken inte så vass som den borde kunna vara. Det är lite för ofokuserat och med lite för bred träffbild för att få det riktiga bettet. Vårdreformen, läkemedelsindustrin, byråkratin, dehumaniseringen och krångliga avtal hör till det som får en skopa ovett. Även om jag verkligen kan sympatisera med mycket, känns det tyvärr mest som att serien viftar irriterat mot företeelserna, snarare än att verkligen angripa några saker rejält. Kritiken tappar udd genom att ta sikte på lite för mycket.

babel05

Dramaturgiskt sett kan den nog upplevas som frustrerande. Även om huvudhistorien knyts ihop, är det väldigt många av trådarna som lämnas lösa även efter sista avsnittet. Hur gick det egentligen med säkerhetsgenomgången inför en mycket viktig patient? Hur gick det för Pirjo och hennes krämpor? Blev Gustav verkligen tvingad att ta tjänstledigheten med svepskälet att skriva färdigt sin avhandling? Många frågor obesvarade, men samtidigt störde det mig inte speciellt mycket. Serien känns snarare som ett slags tvärsnitt av en arbetsplats, en hastig inblick i några personers liv, och då kan jag leva med att det inte enbart består av kompletta historier.

Den har däremot en hel del till sin fördel, kanske framförallt stora delar av den då rådande skådespelareliten. Carl-Gustaf Lindstedt spelar Primus Svensson på ett oerhört sympatiskt och mjukt vis som passar perfekt för rollen som en slags betraktare av allt som sker. Även Ingvar Hirdwall (numera förmodligen mest känd som grannen i Beck-filmerna) gör bra ifrån sig som Primus son och Lars Lind imponerar som den empatiske läkaren Gustav Nyström. Har man ögonen med sig kan man även få syn på Thorsten Flinck i en liten roll, men även namn som Kjell Bergqvist och Stellan Skarsgård dyker upp i förbifarten. På det hela taget är det välspelat på det där typiskt svenska och lätt teatraliska viset.

babel06

Några minnesvärda ögonblick är bland annat scenen där Bernt Svensson konfronteras av sin chef angående sjukskrivningar, som är riktigt välskriven och nästan obehagligt realistisk i sin skildring av en alkoholists försvarsmekanismer. Andra bra exempel är när sjuksköterskan Pirjo fastnar i en Kafka-liknande situation med företagshälsovården angående sina eksem eller samspelet mellan Gustav Nyström och överläkaren i en scen där den senare visar sin makt på ett ganska obehagligt vis.

Den ganska skitiga och osexiga looken på serien känns tilltalande och äkta, även om den samtidigt kanske låser fast den vid tidpunkten då den spelades in ganska ordentligt. Innehållsmässigt känns den däremot fortfarande väldigt aktuell, även om den som sagt var aldrig blir så skarp som man kan önska. Den är däremot rik på karaktärer och intriger samtidigt som den definitivt känns som en realistisk inblick i hur det egentligen går till på ett stort sjukhus.

Babels hus, reviewed by Erik Nyström on 2013-06-09T07:00:21+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 9 juni, 2013