Babylon A.D.

babylon ad 02Många blev säkert riktigt nyfikna på projektet när Mathieu Kassovitz till slut skulle filmatisera sitt älsklingsprojekt Babylon A.D. Med Vin Diesel i rollen som Toorop borde det vara en säker succé, eller?

Den franske regissören (och skådespelaren) Kassovitz är mest känd för La Haine med sitt svartvita foto och blytunga budskap. Tillbaka i regissörsstolen efter den misslyckade Gothika med Babylon A.D.. Filmen är baserad på den franska novellen Babylon Babies av Maurice Georges Dantec. Berättelsen utspelar sig i en snar framtid och legosoldaten Toorop (Vin Diesel) har åtagit sig uppdraget att eskortera en flicka från Sibirien till New York. Toorop transporteras av sin uppdragsgivare till ett avlägset kloster där han skall hämta den unga kvinnan Aurora (Mélanie Thierry). Väl där möts han av syster Rebeka (Michelle Yeoh) som agerar skydd för Aurora mot influenser från omvärlden. De båda står nu under Toorops beskydd och den farofyllda resan mot New York startar.babylon ad 01

Babylon A.D. kantades av massor av problem och Kassovitz har öppet sågat FOX för hur de förstört filmen. Kassovitz blev ännu mer förbannad när de blandade sig i klippningen för att göra filmen PG13 (15 år i Sverige). Det är också förklaringen till att det finns mer än en version av filmen att få tag på. Den europeiska marknaden fick också tillgång till den cirka femton minuter längre version som är mer i den riktning som Kassovitz ville ha filmen. Ett tag florerade rykten på nätet att det var hela sjuttio minuter som FOX slaktat ur filmen, men det har dementerats av Kassovitz själv. Femton minuter är närmare sanningen, men rykten florerar fortfarande om en 161 minuter lång directors cut. Den här versionen är FOX kortare bioversion. Kassovitz har i flertalet intervjuer medgett att filmen inte speglar bokens egentliga budskap utan filmen bara är enbart ”våld och dumhet”. Tanken med boken/filmen är att utbildning för våra barn är ett sätt att rädda vår planets framtid. Något som är helt förlorat i filmen. Jag tycker att det hela påminner starkt om turerna kring Blade Runner.babylon ad 04

Att Babylon A.D. lidit av problem är uppenbart. Den är sönderstyckad och klippningen är dålig och förvirrande. Filmen känns som flera filmer ihopslagna till en och att manuset för respektive del löst hänger samman med nästföljande del. Det finns ett flertal händelser som inte får någon som helst förklaring eller uppföljning. Sista tjugo minuterna är ett platt fall och filmen ändrar totalt karaktär. Slutet ger varken förklaring eller mening och jag sitter överraskad och tittar på eftertexterna i hopp om någon förklaring skall dyka upp mellan raderna. Jag förstår varför Kassovitz är förbannad.

Allt i Babylon A.D. är inte dåligt. Det finns några detaljer i filmen som får mitt sci-fi-hjärta att klappa. Ett exempel är kartan som Toorop vecklar ut i bakluckan på bilen och planerar sin resa på. Det är dock glest mellan dem. Diesel, Yeoh och Thierry gör det de ska, men det är Diesel som gör bäst ifrån sig. Närbilderna på hans ansikte och hans minspel imponerar. En del dialoger är rätt underhållande också. Det jag läst om den femton minuter längre version av filmen är att den är något bättre, men fortfarande med en del brister manusmässigt.babylon ad 13

En sönderklippt sci-fi med manusbrister som dock har en del intressanta element, men motiverar knappt att man ser den här versionen. Se istället extended cut eller vänta i hopp om en directors cut. Jag har svårt att tro att den kommer. De intervjuer med Kassovitz jag tagit del av ger en bild av en mycket bitter erfarenhet av projektet. Kanske det kommer en ”Final Cut” om tjugofem år, som det gjorde med Blade Runner, väl stridsyxan är begraven.

Babylon A.D., reviewed by Mats Lundberg on 2014-07-12T07:22:45+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 12 juli, 2014