Ballistic
Rating: 1.0/5 (1 vote cast)

Ballistic

ballistic_01Var skall man börja någonstans? Vissa filmer är så dåliga att det är svårt att börja skriva en recension, man vill inte såga rullen totalt innan man ens kommit till handlingen. Men med Ballistic är det mycket svårt att inte göra det.

Ballistic rör sig i mörka vatten, handlingen är skrattretande dålig. Ecks, en förre detta FBI-agent, blir indragen av sin förre chef i sökandet efter en ny, mikroskopisk mördarrobot. Det hetaste spåret efter denna robot är en mystisk kvinna som kvällen innan kidnappade sonen till en agent för DIA, Defense Intelligence Agency, som misstänks ligga bakom stölden. Hänger ni med? Det är rörigt redan från början, och eftersom personerna i filmen gör helt ologiska saker blir det värre att försöka följa med. Det mest skumma är att hela filmen utspelar sig i Vancouver, vad har FBI för befogenheter där egentligen?ballistic_03

Hela filmen är grymt inspirerad av Hong Kong-actionfilmer med serietidningsbildspråk och folk som skjuter i slowmotion. Att regissören Kaos (ja han kallar sig för det i USA, antagligen för att det är lättare att utala än Wych Kaosayananda som är hans riktiga namn) har ett bra sinne för bildkomposition, det kan man inte ta ifrån honom. Här är det mycket style over substance. Detta är en film där huvudpersonen står lugnt i ett fullkomligt regn av kulor och tar ut sin motståndare. Visst, en del actionscener är riktigt snyggt gjorda, men det behövs lite mer för att göra en film komplett. Och det saknar Ballistic nästan totalt, ingen karaktärsutveckling, ett manus som har hål så stora att man kan köra timmerlastbilar genom dem etc; alla de där sakerna som gör en film till en film och inte bara ett gäng actionscener staplade på varandra.

Musiken i filmen är nästan i en klass för sig. Den är lite som musiken i dåliga åttiotalsrullar, om femton år kommer man att säga: ”du musiken i Ballistic är  tidigt 2000-tal”. Riktigt dålig technomusik ekar genom högtalarna i tid och otid. Manusförfattaren ligger bakom filmer så som Halloween 4 och Spawn, så jag kanske inte skulle ha hoppats på alltför mycket. Regissören Kaos har bara gjort en film innan, Fah, den dyraste rullen i Thailand någonsin. Denna film har jag inte sett, så jag kan inte säga hur han är som regissör. Men jag misstänker att med ett bättre manus kan killen prestera mycket bättre. När Ray Park är filmens bästa skådespelare säger det en hel del om hur mycket engagemang som huvudpersonerna har lagt ner i filmen. Lucy Liu skall spela hård agent som snackar lite och skjuter mycket, problemet är att hon säger för lite. Antonio Banderas spelar Ecks, som skall vara en tragisk person som blir indragen mot bättre vetande. Problemet här är bara att Banderas ser mest bakfull ut hela tiden. Han är verkligen ett mysterium, killen är duktig och bra, men varför hamnar han i skitfilmer hela tiden? Tydligen var det tänkt att Wesley Snipes och Jet Li skulle spela huvudrollerna från början, jag undrar om det inte hade varit ett bättre val.

ballistic_04

Ballistic är en dålig b-film som råkat få 70 miljoner dollar i budget och två kända skådespelare i huvudrollen. Det blir en ganska tragisk soppa av det hela. Finns det inte något bra i filmen då? Jodå två saker. Först en mycket cool scen med en kille som ramlar rakt ner från ett högt hus rätt ner på en bil, fast den scenen finns med redan i trailern så varför se filmen?. Sedan, om detta manus blev till film så finns det hopp för oss amatörförfattare därute som drömmer om Hollywood. Kan Alan B. McElroy lyckas, så varför skulle inte du kunna det också. Vem kan man rekommendera denna pärla till då? Egentligen ingen, men vill du ha helt hjärndöd action utan ens något försök till handling så är detta din grej.

Alternativt omdöme
Ballistic är en av det tidiga 2000-talets mest underskattade filmer. Rullen är en ren hyllning till den klassiska actionfilmen, här har man skalat bort allt onödigt så som en handling, djupa karaktärsporträtt och allt annat som är i vägen för att ge oss det vi verkligen vill ha, 91 minuters hjärndöd actionfest. Lucy Liu gör sig mycket bra som den hårda och coola agent Sever, och Antonio Banderas som Ecks är alltid cool, vem minns inte med glädje honom i Desperado? Actionnivån är mycket hög och många scener häftiga. De två riktiga godbitarna är när DIA försöker fånga Sever i gallerian, speciellt killen som faller från hustaket och scenen som avslutas med att bussen går i två delar samtidigt som Ecks ligger ovanpå och skjuter järnet. Här regerar style over substance precis som det skall vara. Visst, Ballistic är fånig dumaction, men riktigt bra sådan. Rekommenderas till alla sanna älskare av action.

Rating: 1.0/5 (1 vote cast)
Ballistic, reviewed by Pär Wirdfors on 2014-08-18T06:45:25+00:00 rating 1.0 out of 5

Publicerad den 18 augusti, 2014