Bamse och Tjuvstaden

Bamse_och_tjuvstaden-utvald

I byn där Bamse bor råder ett lugn. De tidigare skurkarna Knocke och Smocke arbetar numera som körskolelärare, Sjörövarna är prisbelönta trädgårdsmästare och Vargen, världsmästare i elakheter, är numera snäll, allt tack vare Bamse. Men det finns en figur som vantrivs, Reinard Räv, och han planerar att gå till källan av Bamses fysiska överlägsenhet, strypa kranen och samtidigt väcka ett misstroende mot Bamse bland de gamla skurkarna, allt med rävlik list.

En kidnappad Farmor blir startskottet på en klassisk Bamse-berättelse, där Bamse med vännerna Lille-Skutt och Skalman ger sig ut på äventyr. Denna gången leder äventyret dem till den gamla och bortglömda Tjuvstaden som ligger bortom den ruskiga Trollskogen. Trots att Bamses numera framlidne skapare Rune Andréasson lämnade över Bamse till Egmont förlag under 1990-talet, glädjer det mig att det mesta i filmen verkar vara gjort i hans anda. Återkommande teman som att vara snäll även mot de dumma och om vad det innebär att vara modig, genomsyrar filmen.

Bamse_o_Tjuvstaden3

När det kommer till det estetiska så tycker jag även här att man lyckats förädla Andréassons skapelse på ett mycket bra sätt. Karaktärer och mijöer är sig lika, men med ett välbehövligt lyft både vad gäller kvaliteten på animationerna och färgsättningen. Bamse och Tjuvstaden är en fröjd för ögat och valet att göra filmen helt handtecknad visar sig vara helt rätt val.

Filmens handling är inget som går till historien, dramaturgin är lika rak som tågrälsen till tjuvstaden, men den lämpar sig alldeles perfekt för den yngre målgruppen, samtidigt som bisittande vuxna kan nicka igenkännade åt både karaktärer och äldre äventyr. Att man, precis som i Hokus Pokus Alfons Åberg från ifjol, gett alla karaktärer egna röster ligger i tiden, och även om jag lite nostalgiskt saknar Olof Thunbergs stämma, accepterar jag ganska snabbt verkligheten. Peter Haber spelar en solid Bamse, men överglänses helt av Magnus Härenstam som Reinard Räv.
Bamse_o_Tjuvstaden2

Bamse och tjuvstaden är en visuell fullträff, trogen sin historia och som helt säkert blir ett återkommande (läs dagligt) inslag hos familjer med barn mellan 2 och 7 år.

Rating: 5.0/5 (1 vote cast)