Barbara

Barbara

Barbara vill inget annat än att komma till Västtyskland för att börja ett nytt liv med sin kärlek. Hos Stasi har misstankarna väckts och de ligger på henne som iglar och tömmer henne långsamt på livskraft och vilja. En enda utväg finns kvar, hon planerar att fly snart och planerna är i sin linda när hon förpassas ut på vischan för att arbeta.

Barbara 1Barbara lever utan att riktigt leva i DDR och gör allt för att lämna östblocket för sin pojkvän som redan befinner sig i Västtyskland. Hon är läkare och får avslag på sin ansökan om utresetillstånd. Istället blir hon skickad för att arbeta på ett mindre sjukhus ute på landsbygden, där ett tillstånd av själslig och kroppslig limbo infinner sig. Året är 1980 och Stasi övervakar varje steg hon tar, vilket har försatt Barbara i en maktlös situation och framöver blir hennes liv en enda lång väntan och längtan bort. Att knyta vänskapsband när informatörer finns överallt, gör det dessutom omöjligt att lita på någon.

Barbara 7Hon håller kontakt med pojkvännen via hemliga meddelanden och nätverk i det dolda. Men varför är Barbara så förföljd, misstänks hon för spioneri, eller blir alla med drömmar om väst per automatik intressanta och drabbade av Stasis maktdemonstrationer, oavsett graden av dennes handling? På den nya arbetsplatsen ses hon genast som annorlunda, lite finare, då hon kommer från Östberlin. Barbara litar inte på någon och förhåller sig avståndstagande mot omgivningen, särskilt då den vänliga läkaren André börjar visa intresse för henne. En kärlekshistoria står och väger, men vågar hon? Stella, en flicka i tonåren från ett ungdomsarbetsläger i närheten hamnar på sjukhuset och drabbar Barbaras samvete mitt i flyktförberedelserna, kan Barbara hjälpa även henne? Framtiden för de båda blir oviss när Barbaras plan sätts i verket, samtidigt som hon kommer allt närmare människorna omkring henne.

Barbara 3Thrilleranslaget som präglade den lysande De andras liv, finns inte att hitta på samma sätt här. Även om filmerna är vitt skilda på många sätt, tror jag att en tydligare nerv hade varit att föredra även i historian om Barbara, för att få den att tända till. Barbara är mer ett mänskligt drama som för min del hade vunnit på att spetsas till med hjälp av spänningsmoment. Det saknas knappast tillfällen att få in dem i filmen. Tvärtom så inbjuder historien, och den totala kontrollen över Östtysklands befolkning, till att få se karaktärer smussla med information och förbjudna varor. Även om det förekommer, är det inte alls i paritet med tidigare nämnda film, eller utfört med samma intensitet då detta sker alltför stillsamt. Jag är kluven och vill ha båda sidorna, gärna samtidigt och får nästan nöja mig med att se dramatiserade kortisar av vardagsbestyr. Till exempel cykling till skogs med dubbelpunktering som följd, troligen utförd av Stasi, som hämnd för att man smitit undan en stund. Det blir tydligt att man vill ta ställning emot spänning i filmen, eftersom man viker av så fort det osar för mycket katt, för att understryka att detta främst är ett drama. Men sättet som Barbara är berättad på sätter uppenbart gränser för vad vi får se och inte.

Barbara 2Det fragmentariska berättandet gör att filmen lider av luckor som jag gärna hade sett fyllas i tydligare. Redan från start är händelserna igångsatta utan att någon bakgrund presenterats. Normalt sett är jag omåttligt förtjust i att kastas ut på en osäker filmresa, men här får jag gissa mig fram till vad som hänt, samtidigt kan man åtminstone inte beskylla filmen för att skriva tittaren på näsan. Senare reder man ut en del av mina funderingar, om än knapphändigt och inringat av samma sorgsna stämning som Barbaras uppgivna blick. Det blir nästan för dystert och utrymmet för övriga karaktärer begränsas när Barbaras känsla av hopplöshet och skepsis präglar hela filmen så pass mycket. Hon kopplar bort känslorna totalt och överför tyvärr lite av detta på mig som tittare. Jag grubblar, betraktar och känner mig distanserad istället för att bli uppslukad av en film med stor potential. Barbara är så pass misstänksam, smygande och kallt tillbakadragen att jag nästan kan förstå varför Stasi vill veta vad hon pysslar med.

Barbara 5Genom lågmält skådespel förstärks känslan av Barbaras uppgivenhet och Nina Hoss (Elementarpartiklarna) är lysande i titelrollen. Eftersom hon är under Stasis lupp har hon vant sig vid att få både bostadens gömmor och sina egna skrymslen genomsökta så fort hon varit ur sikte för några timmar. Det finns massor att rota i och upptäcka genom Barbaras tillknäppta karaktär och hennes resa och utveckling sker främst i det inre och utom synhåll, men ändå i direkt anknytning till hennes möten med människor. Jag råkade se Fatherland av Ken Loach strax efter Barbara. Det finns ett litet släktskap mellan de två filmerna, trots att huvudpersonerna skiljer sig åt. Inte bara i hur Östtyskland gör deras liv  olidligt, utan även i protestsångaren Drittemanns texter, som kan kopplas direkt till hur jag uppfattar Barbaras situation. I Fatherland tar karaktären tydlig ställning och är även han beredd på att fullständigt ge upp sitt gamla liv i öst, medan den introverta Barbara spelar med och väntar på sin chans att sticka.

Barbara 4Båda filmerna visar på ett träffsäkert sätt hur livet i Östtyskland lämnade människor handfallna gentemot maktens förtryck, oavsett om de hade en stark eller svag röst. Drömmar eller ambitioner havererar och byts ut till frustration och förnedring, efter att de tvingats att leva sina liv i lögn och skräck. När det gäller just detta är Barbara en klockren och sevärd film som delvis lyckas beröra starkt, men knappast hade fungerat så bra utan en lika bra skådespelerska som Nina Hoss. Samtidigt finns alla möjligheter för filmen att vara ännu bättre, märkligt nog genom att mitt i sin konstnärlighet kanske våga vara lite mer mainstream vid några få tillfällen. Extra poäng utdelas dock för miljöskildringarna med lika delar ful östrekvisita som vacker natur och dessutom för ett perfekt slut som äntligen får mig att lära känna Barbara bättre.

Barbara, reviewed by Hans Råman on 2013-06-20T07:00:37+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 20 juni, 2013