Barnhemmet

barnhemmet10Konvolutet till Juan Antonio Bayonas film är otäckt på något sätt. Sedan Stephen Kings Det har clowner inte haft samma mysfaktor som när jag var barn. Kombinerar man då barn med halvmysko clownmask blir saken inte bättre. Dags att luta sig tillbaka och förhoppningsvis bli skrämd.

Laura (Bélen Rueda) återvänder efter trettio år, tillsammans med sin make Carlos och sin sjuåriga son Simón, till huset hon växte upp i som barnhemsbarn. Lauras plan är att restaurera byggnaden, som stått öde sedan länge, för att öppna ett boende för handikappade barn. Simón (Roger Princep) trivs sådär i det nya huset eftersom han saknar kompisar att leka med. Hans föräldrar blir oroliga när han börjar fantisera om låtsaskompisar som han ständigt pratar om och leker med. En dag beger sig Simón och Laura ner till stranden i närheten. I en bergsformation vid stranden finns en grotta som Simon undersöker med en ficklampa. Laura blir orolig då han är borta en längre tid. Hon går in i mörkret och ropar efter honom, men får inget svar. Hon går djupare in och ser Simon stående vid en mindre sidogång. Han pratar med någon, men hon ser ingen. Hon gissar att det är en av hans fantasikompisar. Laura kallar på honom ”det är dags att gå hem”. ”Vi måste gå nu”. Simon frågar om hans kompis får komma och hälsa på och Laura svarar ja. Simón lämnar grottan och Laura lyser med sin ficklampa in i sidogången men ser ingen. I den blöta sanden ser hon spår som leder iväg. På vägen hem lägger Simón ut snäckor på marken så hans vän skall hitta till deras hus …barnhemmet04

Föräldrarna börjar bli mer undrande kring fantasikompisarna och om de kanske till och med är verkliga. För Simóns lekar, bland annat en annorlunda ledtrådsskattjakt, är mer avancerade än vanligt om man har låtsaskompisar. Banden mellan kompisarna och Simón blir riktigt starka och Laura gillar inte situationen. Sonens frågor kring döden gör inte direkt att den kusliga känsla Laura har blir bättre.

Det är invigningsdag för barnhemmet och trädgården är full av barn, vuxna och bekanta. Kalas med ballonger, masker för ansiktet och sedvanligt gott att äta. Laura som haft ett kort gräl med sin son går omkring i huset och letar efter honom, men hittar inte honom någonstans. På ovanvåningen när hon är på väg att gå tillbaka ner möts hon av ett barn i gammal skoldräkt och en clownliknande mask gjord av en mindre tygsäck över huvudet. Skepnaden går mot henne och grymtar underligt. Helt plötsligt rusar den emot henne och knuffar in henne i badrummmet. Laura får tag på dörrkarmen när hon far baklänges, men dörren smälls igen av det maskerade barnet och hon skadar handen illa samtidigt som hon faller baklänges och slår huvudet mot badkaret. Dörren låses utifrån. Trots idogt letande kan varken polisen eller Laura och Carlos hitta Simón. Nio månader senare har polisen och Carlos gett upp hoppet. Laura dock har förnimmelsen att Simóns kompisar fortfarande finns kvar i huset och att Simón kanske är vid liv.barnhemmet 05

Barnhemmet är en bra skräckhistoria med gedigna skådespelarinsatser. Samtidigt är filmen ett känslosamt drama med paralleller till historien om Peter Pan. Det finns alltså en hel del att upleva. Stämningen som byggs upp är riktigt läskig men samtidigt spännande och det klassiska greppet att utnyttja ljudet används mycket skickligt. Tyvärr har manuset en del brister, berättelsen hoppar bitvis ryckigt framåt samtidigt som den blir oklar och ologisk, vilket drar ner betyget något. För övergångerna här och var är bristfälliga vilket gör att man inte köper alla förklaringar när väl upplösningen kommer. Det finns en del detaljer och ledtrådar i filmen så det gäller vara vaken. En andra visning gör en del tydligare.barnhemmet11

Vill du ha ett välspelat drama kombinerat med skräckis är det här en film för dig. Skådespelarprestationerna är bra och tillsammans med mycket bra ljud och bild är den här en bra filmupplevelse. Se den och bli skrämd, trots de smärre bristerna i manuset.

Rating: 4.0/5 (1 vote cast)
Barnhemmet , reviewed by Mats Lundberg on 2014-06-28T07:00:44+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 28 juni, 2014