Basic

Basic

basic_01Basic har ett av de bästa uppläggen på länge, den första filmen med John Travolta och Samuel L Jackson sedan Pulp Fiction, en chans för regissören John McTiernan att återfå lite av sin forna glans efter floppar som den 13: e krigaren och Rollerball. Då kan det bara gå på ett sätt eller hur?

Basic öppnar med att sex stycken marinkårssoldater skall ut på en övning i Panamas djungel. Tjugofyra timmar senare plockar helikoptern endast upp två personer, de andra är döda, skjutna av sina egna. De två överlevande vägrar att prata med någon förutom en tidigare marinkårsoldat. Entré gör Tom Hardy, en ärrad veteran som numera jobbar åt DEA. Tillsammans med den unga Osborne, som är förhörsledare på basen, börjar han nysta i händelserna. Den ene av de överlevande, Dunbar, pekar ut Pike, känd för sitt hat mot ledaren av övningen, sergeant West, som den som startade allt, medan den andre, Kednall, pekar ut Dunbar som den skyldige. Frågan är vem som ljuger och om någon i publiken bryr sig.

Basic har ett stort problem, det är inget ”basic” med filmen alls. Manusförfattaren har verkligen försökt att göra ett smart och fyndigt manus men misslyckats kapitalt. Det är så många subplotter och folk som luras att man slutar att bry sig en halvtimme in i filmen och när upplösningen kommer så känns det som ett svagt jaså, inget mer. Det stora problemet är att man inte bryr sig om marinkårsoldaterna, det finns inget som avslöjar deras motiv eller varför de gör som de gör, vilket gör att sympatin uteblir. En stor del av filmen berättas i flashbacks, som förändras beroende på vem som berättar historien, problemet är dock fortfarande att när filmen är slut så vet man inte vems historia som är falsk eller sann. Jag gillar filmer som inte skriver en på näsan utan där man får tänka själv, men här har man inte ens en sportmössa att kunna lista ut sanningen, vilket är minst sagt frustrerande.basic_4

Man brukar kunna se hur framgångsrik en regissör är beroende på om hans namn nämns i trailers eller på reklamaffischer, se t ex vilken Spielberg-film som helst och du vet att det är han som har regisserat. John McTiernan var där för ett par år sedan, men numera så regisserar han medelmåttiga filmer som denna. McTiernan, som endast gjort elva filmer i sin karriär, ligger bakom de flesta bra filmer som jag växte upp med och det är för mig obegripligt hur han har hamnat här. Dock skall ingen skugga falla över honom här, han gör sitt bästa att försöka styra upp rullen, men han är ljusår ifrån Die Hard och Jakten på röd oktober. Snälla John, välj ett bättre manus nästa gång och visa din fulla potential. John Travolta får godkänt som den charmige men osympatiske Hardy, han tackade tydligen nej till huvudrollen i Chicago för att vara med i denna film istället, kanske ett inte alltför klokt val. Även danskan Connie Nielsen är fullt godkänd som Osborne även om hon väger lätt mot de andra. Samuel L Jackson är dock något av en besvikelse, han spelar över grovt och har lagt sig på autopilot, tråkigt. Sedan är det synd att Travolta och Jackson endast får en scen mot varandra, det är nog fler än jag som hade hoppats på mer.basic_012

Basic är mina ögon en stor besvikelse, med en duktig regissör, en återförening av Travolta och Jackson hade den i mina ögon alla potential att bli en riktigt bra film men tyvärr slarvas det bort pga. av ett alldeles för dåligt manus. Basic försöker vara en smart film men misslyckas totalt, efter femton minuter havererar hela filmen och all logik flyger ut genom fönstret. Men om du är beredd att lämna hjärnan åt sidan i nittio minuter så är detta en hyfsat spännande film.

Basic, reviewed by Pär Wirdfors on 2014-09-02T07:00:02+00:00 rating 1.5 out of 5

Publicerad den 2 september, 2014