Battle in Heaven

Battle in Heaven

Vi får följa Marcos under några ansträngda dagar i hans liv. Barnet som han och hans fru kidnappat har dött. Hans dåliga samvete leder in honom på en väg som kantas av otrohet, skuld och förlåtelse.

battle in heaven04

Battle in Heaven är en fascinerande film. Jag tyckte mig ha ett ganska bra grepp om den och kände att den hade lagom mycket tuggmotstånd för mitt intellekt. Men sedan började de religiösa inslagen dugga allt tätare. Kanske är det allmänbildning, kanske är det en mexikansk tradition, men jag har ingen aning om vad pilgrimsfärden som Marcos fru vill att de skulle göra har för ursprung. Liksom så många andra religiösa riter handlar det om att sona och rena sitt samvete, men det fanns aspekter i den som var totalt obekanta för mig och som jag misstänker ska ha en symbolisk betydelse. Jag förmodar att hela filmen är en loska på religioner som tar på sig brottslingars synder och ger förlåtelse utan att ta offret med i beräkningen. I Battle in Heaven existerar himlen, vilket problematiseras och framstår som moraliskt tveksamt.

battle in heaven02

Battle in Heaven är Carlos Reygadas andra långfilm och följde upp Japón. Den har det gemensamt med hans fjärde och senaste långfilm, Post Tenebras Lux, att jag går och tänker mycket på den och vill se om den snarast. När eftertexterna började rulla tänkte jag tillbaka på scener i början av filmen och vill höra vad som egentligen sades eller se vad som egentligen hände och ta reda på hur det hänger ihop med senare händelser. I extramaterialet till Japón menade Reygadas i en intervju att filmer ska tålas att se flera gånger och menade att bra filmer till och med blir bättre när man ser om dem. Utan att ha sett om någon av hans filmer vågar jag nog påstå att han lyckas göra filmer han själv skulle tycka om. Det finns en längre version av Battle in Heaven som visats i Brasilien. Om det är ännu längre tagningar i bilen och på flygplatsen, hela scener eller ännu mer närgågna sexscener som klippts bort i denna 30 minuter kortare versionen har jag ingen aning om.

battle in heaven03

Reygadas filmer gör någonting med mig som tittare. I intervjun jag refererade till ovan svarade han eventuella kritiker som menar att ingenting händer i hans filmer att det händer saker i en bild när man tittar på den tillräckligt länge. Jag vill påstå att det som inte händer i bilden händer i huvudet på mig. När jag i flera minuter får se Marcos ögon i backspegeln när han kör sin chefs dotter från flygplatsen väcks känslor och frågor som jag bär med mig resten av filmen och som gör att filmen kan bli min egen. Det som utspelat sig i mitt huvud blir min ingrediens i Battle in Heaven. Jag kan ändå tycka att Reygadas ibland ligger farligt nära att göra någonting lika intetsägande och fegt som Only God Forgives. Vi får reda på så pass lite om Marcos och hans känslor att vi i princip saknar motiv för hans beteende. Marcos kropp är en av filmens räddningsbåtar. Att Marcos ligger så långt ifrån gängse skönhetsideal väcker också känslor i tittaren som blir viktiga när man summerar Battle in Heaven. Hans snälla ansikte har man stor sympati för och det är lätt att tycka om honom. Precis som i Post Tenebras Lux lyckas Reygadas filma feta, nakna människor på ett väldigt vackert sätt. Samtidigt finns här scener där hans kropp faktiskt hjälper mig att känna avsmak för honom, det han gör och det som händer med honom.

battle in heaven06

Den gamla Dead Kennedys-sångaren Jello Biafra läste på en av sina spoken words-skivor för några år sedan en nyhet där kidnappningar av miljonärer beskrevs som en växande industri i Mexiko. En absurd beskrivning av någonting hemskt. I Battle in Heaven är kidnappningen inte någon industri utan förenat med ekonomiskt utanförskap. Marcos jobbar för de rika och ser hur de beter sig vilket haft en avhumaniserande effekt på honom. Kampen i himlen blir en en klasskamp som startade redan på jorden. Klassperspektivet ska inte glömmas bort när man ser Battle in Heaven.

battle in heaven05

Battle in Heaven är en utmanande film som jag inte är säker på att jag tycker om. Den korta speltiden på drygt 90 minuter gör dock att den är lätt att ta sig igenom. Reygadas visar precis som många andra regissörer har gjort att icke-skådespelare kan vara lika intressanta att följa som professionella aktörer. Greppet river ner muren mellan fiktion och dokumentär och ger en stiliserad film som Battle in Heaven nödvändigt liv.

Battle in Heaven, reviewed by Mattias Berg on 2013-08-26T07:00:14+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 26 augusti, 2013