Battle of the Damned

Det är populärt med zombieapokalypser av olika slag just nuWorld War ZThe Walking Dead och Contagion är bara några av de titlar som slagit mynt på temat.

Södra Asien har blivit sandlåda för giriga biomedicinföretag som förlagt sin forskning och utveckling där bara för att lagstiftningen är slappare. Ett virus sprids i en stad som gör att människorna förvandlas till blodtörstiga bestar som äter människor. Blir du biten får du smittan. På samma sätt som vampyrgenren har sina standardregler har zombie/virus-genren sina.

I lågbudgetfilmen Battle of the Damned hyrs legosoldaten Max Gatling (Dolph Lundgren – Masters of the Universe, Pentathlon) att leta reda på den unga kvinnan Jude (Melanie Zanetti) vars far är ägaren till det biomedicinska företaget som är ansvarig för viruset. Jude är i staden som omringats av militärer som inte släpper ut någon, det vill säga varken infekterad eller frisk. Max släpps in utan tillstånd i staden med sin grupp elitsoldater för att finna henne. Hans grupp decimeras snabbt och han står ensam kvar mot en hord med infekterade. Om han hittar Jude hur ska han klara av att ta sig ut genom järnringen som militären slagit runt staden?

Regissören och manusförfattaren Christopher Hatton har gjort det enkelt för sig. Manuset är tämligen lättföljt, men det behövs inte mycket mer än Dolph som fåordig tuffing som har ihjäl infekterade på löpande band. Det som höjer filmen är alla de imponerande inspelningsplatser som använts något som jag absolut inte räknade med när skivan sattes i spelaren. Filmen är gjord med handhållen, och speciellt i actionscenerna, skakig kamera.

Som ni förstår hittar Max den unga Jude och det relativt tidigt i berättelsen. Hon och fem andra har lyckats överleva i ett inhägnat palatsliknande område. Max berättar att de måste skynda sig iväg för att militärerna tänker bomba staden till marken. På resans gång får Max hjälp av fem robotar(!) för att hålla de infekterade borta när han försöka föra gruppen mot friheten.När robotarna helt oväntat introduceras är det svårt att inte dra på smilbanden. Lite faktasökning avslöjar att regissören Hatton har använt dessa tidigare i filmen Robotropolis och även en del av CGI-jobbet kan jag tro. I filmen refereras faktiskt till den filmen och Battle of the Damned blir en del av samma värld. Robotarna har liknande drag som de Battlestar Galactica fast de är vita till färgen.

Jag var så där lagom underhållen och det finns ett par roliga scener som lockar till skratt. Om Dolphan är med så vet du vilken typ av film det är och om det är något för dig eller ej. För alla som gillar zombie-temat finns det betydligt sämre filmer i samma genre än denna, trots robotarna som kanske får några att bli tveksamma, och det är en stunds underhållning som är alldeles lagom.

Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
Battle of the Damned, reviewed by Mats Lundberg on 2014-01-07T07:00:28+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 7 januari, 2014