Beasts of the Southern Wild

Har du någonsin tvekat på att allt verkligen är verkligt? Känns det som om du lever i en uppdiktad historia? En känsla av behaglighet trots att det är obehagligt? Den känslan får jag när jag ser Beasts of the Southern Wild.

beasts 1

Jag kan inte riktigt sätta fingret på det. Det är något som drar mig in i den ganska banala men hemska historian om en ung flicka, ett barn som lever i misär, med sin sjuka och alkoholiserade pappa någonstans i Louisianas blötmarker. Det är inte storyn, för den är i ärlighetens namn inte mycket att orda om egentligen. Den är visserligen stark, men inte så väldigt djuplodande trots det allvarliga.

Givetvis slås jag precis som alla andra som sett filmen omgående av en sak. Det är så uppenbart att ingen kan missa det. Quvenzhané Wallis som spelar huvudrollen är omöjlig att missa. Knappa 9 år gammal och med en karisma som lyser starkare än 10000 solar. Fullkomligt naturlig i det smått surrealistiska landskapet som visas upp. Hon är ett barn, ett barn som befinner sig i en vuxenvärld, där fattigdom och misär är vardag, men där detta i sig inte är problemet. De som bor där har valt det. Och Hushpuppy som Wallis karaktär heter har anpassat sig till det livet.

beasts3

Detta är en lågbudgetproduktion med idel okända människor, både bakom och framför kameran. Specialeffekter och annat är därför lite begränsade. Vilket delvis märks. Främst när de så kallade bestarna dyker upp. Bestarna som finns med redan i filmens titel dyker upp först mot slutet av filmen. De ser ut som jättelika vildsvin med horn. Filmen i övrigt har en del element som känns overkliga, men inte omöjliga. Bestarna får filmen att gå över gränsen mot den genre vi normalt kallar fantasy. Och det är förmodligen just det de är, de är den lilla Hushpuppys fantasier eller så är de naturens straff för allt vi människor gjort med planeten.

Rent berättarmässigt finns flera saker som tilltalar mig. Ungefär som gossen Ingemar i Mitt liv som hund resonerar Hushpuppy med oss i form av tankar som läses av hennes röst. Tankarna påminner mig om de som Ingemar hade i sin film. Självklara reflektioner, som man ändå låter passera utan att tänka på dem. Jag gillar greppet och det passar filmen. Det är också svårt att inte slås av det finurliga fotot och de speciella miljöerna som visas upp. Som grädde på moset serveras vi dessutom bakgrundsmusik i form av Zydeco-influerade toner. Extremt passande till just denna film.

beasts2-520x265

Hade denna film bara haft en lite mer genomtänkt handling, eller åtminstone en handling som nått ut till mig som genomtänkt hade detta varit ett givet toppbetyg från min sida. Nu känner jag instinktivt hela tiden att jag missat något, någon vinkling som regissören har klar i sitt huvud, men som ändå inte tar sig igenom mitt tjocka pannben. En känsla som tyvärr gnager sig kvar även efter den andra genomtittningen.

Hur jag än vänder på det är det en upplevelse att se denna film. Som filmrecensent har jag sett mycket film, kanske för mycket och det är sällan som jag trots allt blir riktigt överraskad av en film. Det blev jag av denna film som jag tycker är väl värd att se.

Rating: 2.7/5 (3 votes cast)
Beasts of the Southern Wild, reviewed by Joakim Helmbrant on 2013-06-24T07:00:15+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 24 juni, 2013