Before Midnight
Rating: 3.5/5 (2 votes cast)

Before Midnight

I Before Midnight träffar vi återigen Jesse och Celine som nu bildat familj ihop. Richard Linklater avslutar (?) sin livslånga berättelse om de två människorna som fann varandra genom ett slumpmöte på ett tåg. Det är ett värdigt avslut men vår recensent har ändå några invändningar.

09

Jesse och Celine är nu ett par med ett par tvillingdöttrar. De är på semester i Grekland och Jesses son åker hem till sin mamma i USA efter en härlig sommar med sin far. Jesses relation till sitt ex är infekterad och det spiller snart över i Jesse och Celines relation vilket leder till att deras relation och kärlek sätts på prov.

10

Tyvärr tycker jag att denna tredje (och avslutande?) del är den svagaste och minst intressanta. Detta beror bland annat på att Linklater (Waking Life) lämnar berättarstilen från de två första filmerna och går lite för mycket utanför de ramar han satte i dessa. I de två föregående filmerna var fokus helt på Jesse och Celine och man fick följa dem under ett möte i respektive film. Det var också deras samtal som allt cirkulerade kring och i stort var det endast en mindre inledande scen i vardera film som frångick detta. Men i Before Midnight är det flera större scener som bryter mot detta med bland annat en inledande scen där Jesse tar avsked av sin son som ska flyga tillbaka till USA och en middag med sex andra människor där alla ges lika utrymme i samtalet. Det är också flera scener där endast en av Celine eller Jesse är tillsammans med andra personer. Även om det fortfarande i huvudsak handlar om huvudkaraktärerna är Before Midnight mer lik en vanlig film i sin berättarform än de två andra i filmserien. Detta kan jag tycka är synd, för det är ju Jesse och Celine jag vill fortsätta följa när jag ser denna tredje del i filmserien.

11

En annan sak jag inte gillade med filmen var att den inte är lika positiv och hoppfull som de tidigare. Jesse och Celine grälar en stor del av filmen och det är inte lika givande att se. Efter de två första filmerna känns det så upplyftande att de två har funnit varandra men denna känsla får man inte ha särsklit länge i filmen innan det hettar till. De två känner varandra väl efter tio år tillsammans och de vet vilka knappar de ska trycka på.

01

Men med det sagt måste jag ändå säga att det är en bra film. Ethan Hawke (The Purge) och Julie Delpy (2 dagar i New York) spelar sina roller på ett fantastiskt vis och de har verkligen mognat med sina karaktärer. Båda skådespelarna är också listade under manusförfattare och jag gissar att det är dialogen de påverkat och den känns naturlig som vilket vardagssamtal som helst som man råkar få tjuvlyssna på. Svenska manusförfattare och regissörer borde studera hur väl Linklater skapar naturlig dialog för dessa filmer är mästerliga i just detta. Hade inte de två första filmerna varit så pass strikta i sina berättar-ramar eller att jag såg de tre filmerna på två dagar hade jag nog inte reagerat på att Linklater frångått sin berättarmodell. Det är en bra film oavsett men den kunde varit bättre om den hållits inom ramarna. Det är heller inte rekommenderat att endast se denna film, man bör se alla tre och det är det absolut värt att göra.

Rating: 3.5/5 (2 votes cast)
Before Midnight , reviewed by Roney Lundell on 2014-03-06T07:00:33+00:00 rating 3.5 out of 5

Roney Lundell

Sthlmare vars puls ökar av Anea, Bladerunner, Caol Ila, Dahlström, England, Fotboll, Gudfadern, Hammarby, iPhone, Japan, KISS, LittleBritain, MontyPython, NewYork, OldBoy, PulpFiction, Qi, Resor, Susanna, ToyStory, USA, Värme, Whisky, X-men, YoungOnes, Zzzz, Åka, Älska, Öl

Latest posts by Roney Lundell (see all)

Publicerad den 6 mars, 2014