Berättelsen om Pi 3D

Berättelsen om Pi har hyllats både i bokform och på vita duken. Min kollega Rikard Eriksson har redan recenserat filmen på Blu-ray, så den här recensionen kommer fokusera främst på 3D, bild och ljud.lifeofpi_2

Även om Rikard har täckt en hel del av berättelsen i sin recension vill jag göra några egna kommentarer. Berättelsen om Pi är ett mishmash av new age och må bra-tänk som själv inte tar sig själv på något större allvar. Huvudpersonen deklarerar att han är hindu-katolik så att han kan känna sig skyldig inför hundratals gudar istället för bara en. Tonen får mig att tänka på Big Fish och huvudpersonen Pi är en sanningssökare som tar sin tillflykt till alla religioner. Det enda han inte tar till sig är skeptiskt tänkande, något som hans far ber honom att överväga innan han ger sig ut djupare vatten.

Hela berättelsen är ett traumatiskt minne som Pi vänder ryggen till och konstruerar en egen påhittad och enligt honom en bättre berättelse. Att vara skeppsbruten med en sjösjuk bengalisk tiger ligger högt på hitta på-skalan. Pi berättar två historier för författaren (Rafe Spall), den sanslösa med tigern och den med sanningen om skeppsbrottet. Vi som åskådare får såklart bara den visuellt sprakande sagan och alternativet sammanfattas på under minuten. Pi ger författaren sedan möjligheten att välja vilken historia han vill tro på och berätta vidare. Givetvis ska vi välja äventyret, i motsats till bättre vetande, som sedan enligt Pi är ett bevis på gudomlig existens. Budskapet ska sammanfattas med att en bra berättad lögn, som dogma, är bättre än sanningen. Beskheten i munnen är svår att skölja bort trots mängden havsvatten som vi dränks i genom filmen.lifeofpi_1Med förståndet på sparlåga är emellertid Berättelsen om Pi en 3D-fest som kommer användas som demomaterial vid sidan av Avatar 3D. Ang Lee sparar inte på krutet och dundrar på med bildprakt, om än artificiell, som är riktigt imponerande. Vad Lee visar är att det går att använda 3D till mer än actionfilmer. Skärpan är enastående när det gäller sekvenser utan CGi och när CGIn gödslas med, smyger en antydan till mjukhet in i bilden, förmodligen för att maska av verklighet från dikt. Djup, klarhet och färger är enastående i såväl 2D- som 3D-versionen. Visst finns det en hel del spektakulära scener där 3Dn får rejäl emfas, men det är de enklare sekvenserna som ger dimension och djup där sekvenserna med ljusen i floden samt de självlysande algerna är riktigt vackra.lifeofpi_3

Det är omöjligt att inte imponeras av DTS HDMA 7.1-spåret till Berättelsen om Pi. Jag tyckte 3D-känslan var omfamnande och imponerande men det är inget mot ljudspåret. Sekvensen med det sjunkande fraktskeppet i mitten av stormen förtjänar att ljudet pumpas upp rejält. Åskan dundrar underbart från basen. Sekvensen som imponerar mest är den med flygfiskarna som viner genom ljudbilden likt projektiler. Slut ögonen och lyssna igenom hela den sekvensen för det blir inte mycket bättre än så. Jag kommer garanterat att använda den för att demonstrera 7.1-systemet i fortsättningen. Oscarbelönade musiken av Mychael Danna kommer till full rätt genomgående.

Utgåvan är väl värd att investera i. En 3D-Blu-ray, en vanlig Blu-ray och en DVD med filmen följer med. Dessutom finns möjligheten att föra över filmen med Digital Copy. Över två timmar bonusmaterial finns också att fördjupa sig i. Det mesta av materialet är riktigt intressant och om jag ska välja ut något att rekommendera så är det VFX progressions på 3D-skivan som visar hur sekvensen med det sjunkande fraktskeppet utvecklades. På 2D-skivan är Tiger, Tiger Burning Bright den som gjorde mest intryck på mig. Det handlar såklart om Richard Parker och hur det var att arbeta med både en riktig tiger samt en CGI-skapelse.

Life of Pi - Ang LeeFyra Oscar är givetvis en bedrift att applådera. Personligen håller skivan tekniskt absolut högsta kvalitet och rekommenderas å det varmaste ur den aspekten. Storyn i Berättelsen om Pi är inte något som imponerar på mig och jag undrar fortfarande om den är avsedd som satir om tro eller om den vill leda oss in new age-flumträskets frestelser. Det är synd att Lee inte lagt lika mycket tid på storyn som på att polera ytan, för då hade inte innehållet ekat lika tomt när sluttexterna rullar.

Rating: 3.3/5 (4 votes cast)
Berättelsen om Pi 3D, reviewed by Mats Lundberg on 2013-05-06T12:00:25+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 6 maj, 2013