Berberian Sound Studio

Berberian Sound Studio

Berberian Sound Studio var en film jag hade höga förhoppningar på när den damp ned i postlådan. En ljudtekniker som finner sig själv mitt i en makaber konstinstallation, det låter så lovande. Tyvärr så överträffade besvikelsen mina förväntningar …

Filmen handlar om en ljudtekniker som tar ett jobb på en italiensk filmstudio där han ska skapa ljudeffekter till ett filmprojekt. När han anländer och inleder sitt arbete så blir saker allt skummare och han undrar vad han egentligen gett sig in på.

Tragiskt nog saknar filmen uppbyggnad, bakgrund och jag finner egentligen inget riktigt klimax-moment i den heller. Så det korta jag kan berätta om handlingen är allt jag kan berätta om handlingen. Berättandet i filmen är så pass bristande att jag inte kan förstå mer än så (och då kan det tilläggas att jag är relativt van med abstrakt berättade filmer). När jag tittat ett tag så är filmen helt plötsligt framme vid ”huvudnumret” och jag har inte förstått någonting av det som tagit mig dit.

Något som däremot faller mig i smaken är ljussättningen, som får mig att tänka ”film noir” i färg (hur konstigt det än låter). Det är mörkt och präglas av murriga men snygga kontraster mellan den oftast mörka bakgrunden och de belysta fokuspunkterna. Sättet att filma passar väl ihop med ljussättningen, de har hittat vinklar där uttrycket förstärks ytterligare av skuggorna, och estetiskt är det egentligen en briljant film.

Skådespeleriet är helt okej, men lyfter inte filmen nämnvärt. Toby Jones (The Hunger Games, Harry Potter) i huvudrollen känns intressant då han passar perfekt i rollen som den kufiske ljudteknikern.Han känns dessutom som ett annorlunda val med tanke på de filmer han gjort tidigare. Jones gör rollen levande då han övertygar i sina försök att hänga med trots att det inte var vad han väntat sig, han uttrycker förvåning och viss fundersamhet, men han blir aldrig uppgiven! Regissören Peter Strickland känner jag inte till sedan tidigare, vilket kan bero på att han bara gjort ett fåtal filmer innan denna.

Jag gick in i detta med en positiv inställning och jag försökte verkligen att älska denna film. Men berättandet tappade mig, mitt intresse dog och tyvärr så föll Berberian Sound Studio platt för mig. Det är en film som hade sådan potential, men som slutade i ett trist och en aning pretentiöst försök till en modern Giallo-rulle.

Berberian Sound Studio, reviewed by Johanna Åberg on 2014-01-17T07:00:11+00:00 rating 1.5 out of 5

Johanna Åberg

22åring bosatt norr om Dalälven. Mycket förtjust i fantasy och sci-fi (Star Trek), skräckfilm och framförallt tv-spel. Mindre förtjust i värme och folkmassor. Kombinerar inomhus-intressena med väldigt många timmar i stallet.

Latest posts by Johanna Åberg (see all)

Publicerad den 17 januari, 2014