Bernie
Rating: 2.5/5 (2 votes cast)

Bernie

När jag gick gymnasiet var Richard Linklater en av mina favoritregissörer. Framförallt var det nog hans Slacker som hade gjort intryck, men även snacksaliga och otyglade ungdomsskildringar som Dazed and Confused eller Suburbia passade mig fint. Med åren har vi rört oss från varandra, även om jag hela tiden kunnat uppskatta de av hans filmer under 2000-talet jag sett. Att det var han som gjort Bernie upptäckte jag inte förrän jag höll recensionsexemplaret i min hand.

Det är lätt att föreställa sig hur Linklater läser en artikel i tidningen om den kufiske, men omtyckte, begravningsentreprenören i en liten småstad i Texas som döms för mordet på en rik gammal änka som han bekantat sig med. Lika lätt var det inte för mig att börja tycka om denna märkliga semidokumentära berättelse om händelser som utspelade sig i mitten av 90-talet. Stilen på Bernie tar ett tag att vänja sig vid, där Linklater blandar låtsasdokumentär med spelfilm med intervjuer med de verkliga invånarna i samhället där allt hände. Lägg på detta ett ganska fult och välpolerat digitalt foto. Det tog mig ärligt talat drygt en timme innan jag kände mig riktigt hemma och kunde börja uppskatta filmen. Då är det tyvärr inte så mycket kvar.

När bitarna väl faller på plats visar det sig vara ett ganska intelligent drama, blandat med någon slags svart komedi, som lever i sin egen lilla värld. Man blir aldrig riktigt klok på om man ska skratta åt eller med vissa av karaktärerna, om man nu ens ska skratta alls och det är där någonstans där som styrkorna ligger. Vad som först kan verka vara ännu en film där man ska ha roligt åt korkade rednecks i en småstad, blir något helt annat när man ser hur ärligt Linklater tacklar berättelsen och hur intresserad han faktiskt är av att låta så många möjligt komma till tals med sin syn på saken. Om det sedan är verklighet, fiktion eller ett mellanting spelar inte så stor roll.

Jack Black prickar med små medel in den lätt excentriske, men samtidigt alldaglige Bernie, begravningsentreprenören med många strängar på sin lyra – bland annat icke överlagt mord ska det visa sig. Sättet som tragedin utvecklar sig, känns precis som merparten av sådana fall egentligen gör. Det finns inte så mycket förklaring eller så mycket sanningar, bara en tragedi där alla inblandade är offer och frågorna förblir obesvarade. Linklater undviker tacksamt nog alla pekpinnar, moralkakor eller dramatiska vändningar och serverar istället en snabb inblick i ett händelseförlopp som visar sig vara mer intressant än vad man inledningsvis tror. Bernie håller sig kvar i huvudet betydligt längre än många andra filmer, även den är långt ifrån perfekt.

Rating: 2.5/5 (2 votes cast)
Bernie, reviewed by Erik Nyström on 2012-10-05T07:00:38+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 5 oktober, 2012