Berserk
Rating: 4.6/5 (5 votes cast)

Berserk

För att få till den perfekta animen måste man plocka realistiska karaktärer, ge dem orealistiska färdigheter och till slut sätta dem i en orealistisk miljö.
För ja, man vill kunna fantisera och drömma sig bort men samtidigt kunna relatera med karaktärerna i serien. Berserk är en sådan serie – så det är knappast en slump att den är hyllad världen över som en de bästa anime-serier som någonsin gjorts.

7MZ9S

Man får följa med Guts – en stor man med ett stort svärd, stort mod och med ett stort hjärta. Hans öde leder honom till Griffith, en karismatisk ledare för Hök-bandet – en armé bestående av legosoldater. Griffiths slutgiltiga mål om ökad status och bli ett namn inom sociteten blir mer och mer verklighet tillsammans med sin armé och inte minst med Guts vid sin sida. Guts i sin tur blir känd som den starkaste mannen i landet och blir jagad av bland annat onda krafter. Frågan är dock vad som är starkast – de fysiska demoner som han mött på slagfältet –  eller de egna demoner han har inom sig som han valt att begrava och fly ifrån?

berserk

Miljön är medeltiden med riddare, kungar och allt vad det innebär … kryddat med lite orealistiska varelser.  Animationen är unik, och scenerna har det inte slarvats med på samma sätt som anime brukar vara känd för. De gråa, deprimerande men detaljrika bakgrunderna  antyder att det är en mörk tid, så det som sticker ut i animationen är karaktärerna då de har utmärkande drag och lyser i klarare färger. Griffith skiner starkast från början med hans ljusa nästan vita hy och lockar, då han representerar någon slags frälsare bland allt elände. Guts saknar den typen av karisma som Griffith har i början men under seriens gång blir han en starkare karaktär och då menar jag inte bara fysiskt. Den vackra musiken, bland annat Guts egna ledmotiv är fantastisk och berör tittaren ända in i själen. Det är med andra ord väldigt djupt – men tvivla inte för det. Animen snålar verkligen inte på rå vuxenunderhållning som extremt mycket blod, naket och grymma strids-scener.

berserk_gods_hand_profilelarge

Guts är karaktären som inte kan göra en besviken. Gillar man inte honom gillar man nog inte Berserk överhuvudtaget och då är nog inte denna serie något för dig. Guts når nämligen upp till det ultimata mansidealet. Hans namn antyder att han inte räds mycket här i livet. (Guts = inälvor = mod.”You’ve got guts” o.s.v)  Tvärtom verkar han i början inte ha något problem med att omfamna döden närsomhelst. Men vilken utmaning han än får, så är han starkare än alla på slagfältet och blir den som dödar i stället för att bli dödad. Guts är från början en förvirrad pojke med en tragisk uppväxt och har inte fått känna på saker som vänskap, tillit eller ens kärlek under sina unga år. Men under tiden tillsammans med hök-bandet utvecklas han till man, samtidigt som han börjar förstå hur det är att vara människa på riktigt, och det skrämmer honom mer än vad döden någonsin har gjort.

tumblr_mbrc3rV67X1qcalvzo1_500

Berserk underhåller och berör samtidigt. Mellan alla strider, allt blod och demoner får man ta del av fantastiska dialoger mellan karaktärerna, deras glädje, sorg, drömmar och mänsklighet. Dessa ingredienser tillsammans skapar en balans som resulterar i perfektion, och Berserk kommer med andra ord aldrig att lämna min näthinna när jag jämför den med andra anime i dess genre. Vilket kan vara lite synd då ribban är lite för hög för andra serier att nå. Det enda negativa är dock hur ”avsnoppad” en tittare kan känna sig efter att sett klart sista avsnittet. Animen bygger nämligen på en manga (japansk serietidning) som är över 300 kapitel lång, som man lyckats pressa ner till 25 avsnitt. På senare år har det dock kommit ut filmer som utspelas efter det sista avsnittet i originalserien men tyvärr har dessa inte släppts i Sverige eller Europa ännu (om de någonsin gör det?).

serie-de-anime-berserk-05_imagenGrande

När jag såg serien för första gången kände jag inte till mangan, fortsättningen eller filmerna som skulle komma ut långt senare.  Jag accepterade helt enkelt att serien var gjord så och ifrågasatte aldrig slutet även om det kändes tomt, abrupt och vemodigt. Denna tecknade serie hade trots allt fått mig att känna så mycket och så starkt även långt efter att jag sett sista avsnittet. Detta kunde ju bara betyda en sak – serien är ett mästerverk!

Rating: 4.6/5 (5 votes cast)
Berserk, reviewed by Anna Kramer on 2013-11-07T07:00:33+00:00 rating 4.5 out of 5
Anna Kramer

Anna Kramer

Kvinna född 87 och bor i Skellefteå, Norrland. Huvudintressen är tv-spel, anime, manga, film och andra nördigheter man kan komma på. Så förutom när jag allmänt nördar jobbar jag, träffar familj och vänner, uppskattar god mat och spontanitet.
Anna Kramer

Latest posts by Anna Kramer (see all)

Publicerad den 7 november, 2013