Best of Crazy Pictures

Eftersom jag inte kan komma på hur jag ska presentera dem så låter jag Crazy Pictures själva göra arbetet: ”Vi gör film, vi är vänner och vi har ett eget hus i Norrköping. Vi är inte skådespelare, vi är ett produktionsbolag men föredrar att kalla oss filmkollektiv. Vi gör film för att vi brinner för att berätta historier och ha kul på vägen, så enkelt är det. Vi är Crazy Pictures.”

Så enkelt är det faktiskt. Crazy Pictures är ett gäng grabbar i Norrköping som gör kortfilmer. Kortfilmen Nakenlekar har i skrivande stund ungefär en och en kvarts miljon visningar. De andra kortfilmerna har också en hel del visningar och Crazy Pictures får ses som lite av en framgångssaga.

Även om youtube.com är en arena som är spridd över hela världen är det också en arena som många aldrig besöker och de som besöker den har ett utbud som är enormt och konstant i uppdatering. Att hitta i bruset som de som sett Nakenlekar gjort är faktiskt inte helt trivialt. Jag hade missat den trots att jag är intresserad av film och ser en del klipp från YouTube. Jag har alltså helt missat Crazy Pictures övriga produktioner också. Därför är det bra att Crazy Pictures kortfilmer nu kommer på DVD och Blu-ray.

Nu kan jag inte riktigt säga att amatörfilm är mitt huvudintresse. Jag förknippar det allt för mycket med buskis-skådespel a la bygderevyer. Givetvis är det inte så. Världen kryllar av duktiga filmskapare som inte har ett stort penningastinnt produktionsbolag bakom sig. På YouTube kan man hitta en hel del och på andra tjänster som till exempel Vimeo finns mer. Modern (och billig) teknik har sannerligen gjort att fler kan skapa film och publicera sig själva.

En greenscreen kan inte bli för stor.

Det krävs förmodligen en hel del galenskap och envishet för att genomföra ett projekt som Den blå mannen. Den är inte lång, men längre än de övriga filmerna på skivan. Den klockar in på dryga 26 minuter. På skivan kan den förväntas vara huvudnumret och den är också den mest påkostade produktionen både vad det gäller skådespelare, rekvisita och effekter. Jag väljer att inte beskriva handlingen i någon av kortfilmerna eftersom jag tycker att du ska se dem själv istället, men listar citat från var och en av dem:

Den blå mannen

”Smurfjävel!”

Övertidskrig

”Vad i helvete? Har ni toaletter i skyttegravarna?”

Negerboll

”Negerboll? Det heter ju så!”

Ta mig

”Men jag har ju aldrig gjort det!”

Miljön

”Jag ska ner till regnskogen i mars och bidra till skövlingen”

Tiggaren

”Då slipper du ju den här kortavgiften.”

Generation krig

”Jag ska döda dig så att du inte lever längre!”

Kuken brinner

”Vad gör du?”

”Balett!”

”Varför det?”

Nakenlekar

”Jag har gått och blivit bög.”

Du ritar fult

”Han hade ritat en bild på sin familj.”

Helt oavsett om filmerna är kortfilmer eller sketcher (som jag anser till exempel Tiggaren vara) så tar de upp ett tema och ger det en liten skruv, en tvist som helt plötsligt gör det hela tänkvärt. I Miljön är det en man som tröttnat på alla miljömuppar och han spelar ut sin aggression i skogen. På hans bil står det ”FTI” som är förkortningen för ”F*ck The Invironment”. Han kan alltså inte ens stava, men arg är han och han är arg på miljön. I en annan film väljer man att kasta om könsrollerna. Det är lätt att göra, men svårt att göra så det inte blir fånigt eller fjantigt. Crazy Pictures lyckas med det. Kanske tack vare skådespelarduon Christoffer Nordenrot och Magnus ”Mange” Sundberg. Två härliga skådespelare som levererar varje gång. Christoffer är dessutom manusförfattare till flera av filmerna.

Flera av ämnena är potentiellt farliga ämnen att ta upp. Könsroller, homosexualitet, otrohet, invandrare, krig, elaka barn och miljö. I Den blå mannen är huvudrollen inte alls så snäll som det först verkar, han har en mörk hemlighet. Det gäller att hela tiden ha fingertoppskänsla för att det inte ska gå över styr och få antingen en helt felaktig inriktning eller inte alls leverera någon poäng. Och dessutom levereras det hela med en känsla av humor över sig och tack-och-lov är den utan krystade one-liners. Förutom att just Mange och Christoffer fungerar bra ligger det också hela tiden en känsla för detaljer över filmerna. Detta trots att budgeten varit tämligen begränsad. Budgetens småskalighet syns givetvis, men kanske inte där man i första hand skulle tro. Specialeffekterna är nämligen hela tiden så pass bra att jag inte tänker på dem (undantaget en katt som brutalt lämnar denna värld).

Ljudet som levereras i ett högupplöst 5.1-spår om man vill är också bra. Ljudeffekterna sitter där de ska och musiken är väl integrerad. Möjligen kan man ibland märka att mickningen är lite fel. Inte som så att det stör, men det hade förmodligen kunnat vara mer optimalt. Det kanske mest tydliga exemplet på låg budget är nog ändå ljussättningen. I Negerboll syns det väl att huvudpersonerna har en nästan gul hy och i Tiggaren hade det nog varit optimalt med lite mer ljus för att undvika kontraster. Ibland ligger skärpan lite väl snävt eller kanske till och med fel. Annars har man skött det hela snyggt. I till exempelvis Nakenlekar sker hela handlingen egentligen på Crazy Pictures kontor. Om man tittar noggrant kan man förmodligen lätt se att det inte är i något sunkigt vardagsrum hos en grabb, men det ser dialogen och de två skådespelarnas skådespel till att man inte kollar efter.

Något som gjorde mig mycket glad var det omfattande och intressanta extramaterialet. Det är timvis med extramaterial. Förutom mycket ambitiösa filmer om hur man gjort filmerna och då i synnerhet Den blå mannen finns även kommentatorspår med. Och då pratar jag inte om bara ett kommentatorspår utan tre stycken och det till alla filmerna. Kommentatorspår kan bli ganska tråkiga och torra ibland, men här är de rakt igenom mycket intressanta. Dessutom verkar det som om grabbarna (ja det är mest grabbar) har haft roligt, när det gjort både kommentatorspåren och det omfattande materialet om hur filmerna gjorts och kuriosa som annars kanske gått mig förbi. Det är sällan som jag gått igenom ett extramaterial som gett så pass mycket extravärde till själva filmerna som just detta.

Detta var för mig en positiv överraskning. Ett filmkollektiv från Norrköping lät inte som en hit i mina öron, men fördomar och förutfattade meningar är till för att motbevisas. Crazy Pictures har levererat och vi får hoppas att det får sin fortsättning också. Och för att vara på den säkra sidan: Inga katter kom till skada under inspelningen av Den blå mannen. Det är åtminstone vad man påstår i eftertexterna. Jag ger detta ett högt betyg.

Rating: 4.8/5 (17 votes cast)
Best of Crazy Pictures, reviewed by Joakim Helmbrant on 2012-12-10T12:00:05+00:00 rating 4.5 out of 5

Publicerad den 10 december, 2012