Better Living Through Chemistry

bltc3Ända sedan Moon har jag försökt se så mycket som möjligt med Sam Rockwell. När jag fick höra talas om Better Living Through Chemistry blev jag minst sagt förväntansfull. En svart komedi med Sam Rockwell och Olivia Wilde. Kan det bli bättre?

Sam Rockwell spelar Doug Varney, den nya ägaren till Bishop’s Pharmacy i den lilla söta staden Woodbury. Doug har tagit över affären från svärfar Noah (Ben Schwartz) som i sista sekund ändrat tillbaks namnet till Bishops istället för Varneys. Doug är snällare än snällast och allt bara sker utan att han säger ifrån. Hemma är hans fru (Michelle Monaghan) besatt i cykling och det enda som hägrar är nästa cykeltrofé att ställa på hyllan. Kärlekslivet är heldött för Doug och det enda beviset att han faktiskt har haft sex är den besvärlige tonårssonen Ethan. Doug är en toffel i alla bemärkelser. En dag träffar Doug Elizabeth (Olivia Wilde) och han ser livet han alltid drömt om. Snart därefter har Dough en drog- och alkoholkryddad affär med sin drömkvinna och gillar sin nyfunna frihet. Efter ett tag börjar han fundera på ifall mord kan vara lösningen på alla hans problem.better2Better Living Through Chemistry hade med ett bättre manus haft alla förutsättningar att bli en lysande svart komedi, men istället använder sig regissörerna Geoff Moore och David Psamentier av att stapla klichéer på varandra. Ingenting är nytt eller görs på ett bättre sätt än vad som gjorts tidigare. Sex som vapen. Check. Den sorgliga självdestruktive mannen som hittar sig själv samtidigt som han riskerar att förlora allt. Check. Listan är lång och välbekant.

Sam Rockwell gör en lysande rolltolkning, men det finns inget vettigt manus att hänga upp det på. Michelle Monaghans tolkning av den fokuserade hustrun är helt ok, men inget som kommer läggas på minnet i förlängningen. Olivia Wilde är lysande som bitter troféhustru, men precis som i Rockwells fall finns det inget som utvecklar karaktären, precis som för resten av ensemblen. Det enda som filmen har att luta sig mot är att Dougs drogäventyr på något sätt ska snedtända och därmed skapa komiska situationer.bltc1Better Living Through Chemistry är en film med rejäla problem eftersom den inte vet vilken typ av film den vill vara. Det hela kokar ner till är ett fåtal riktigt lysande scener som löst hålls ihop av talangfulla skådespelare som Rockwell och Wilde. På det hela är det enormt slöseri av så mycket talang. Se hellre om någon komedi du gillar för det här är mest ett beskt piller.

Better Living Through Chemistry, reviewed by Mats Lundberg on 2014-08-09T08:00:01+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 9 augusti, 2014