Big Bad Wolves

Big Bad Wolves

bigbad1Enligt Quentin Tarantino var Big Bad Wolves årets bästa film 2013 och det är givetvis en tagline som vem som helst gärna tar emot för att kunna saluföra sin film. Regissörerna Aharon Keshales och Navot Papushado levererar en thriller med svart humor som utspelas i Tel Aviv.

En ung flicka försvinner i samband med att hon leker kurragömma. En lärare från en skola i närheten, Dror (Rotem Keinan), anklagas för brottet som innefattar kidnappning, våldtäkt och mord, men han blir inte formellt häktad. Polisen Micki (Lior Ashkenazi) tar saken i egna händer och utför tillsammans med en grupp män ett förhör fyllt med våld och tortyr. Utfrågningen avbryts och inget erkännande kommer fram.bigbad4

Den försvunna flickan hittas halshuggen och flickans pappa Gidi (Tsahi Grad) är inte alls nöjd med hur lite polisen faktiskt lyckats med i sin utredning. Nästa dag upptäcker polisen att misshandeln av läraren spelats in på video av en unge och lagts upp på youtube. Micki blir av med jobbet tills vidare. Både Micki och Gidi oberoende av varandra tänker ta saken i egna händer och se till att läraren Dror erkänner vad de båda är övertygade om att han gjort. Dror fortsätter att förkunna sin oskuld, men ingen verkar tro honom.bigbad5

Att Tarantino gillat filmen är inte förvånande. Den ger vänliga blinkningar till Reservoir Dogs och humorn är nattsvart. Tortyr är filmens melodi och filmen pressar verkligen gränsen mot ytterligheterna och frågan tittaren får besvara är vem som verkligen är det värsta monstret. Är det ok att bryta folks fingrar och bränna dem med skärbrännare bara för att man tror att de har gjort något med din dotter? Big Bad Wolves har som underliggande tema kärleken mellan far och dotter och hur en far drivs till extrema handlingar efter förlusten av sin dotter. Micki byter hela tiden sida då han kastas från att vara vigilante till fånge till ovetande medbrottsling medan Gidi torterar Dror för svar. För den ständiga frågan är om Dror är skyldig?bigbad2

Big Bad Wolves är en våldsam och rak berättad historia med oväntad svart humor som berättas i ett lugnt tempo. Fotot är verkligen snyggt. Det finns en hel del intressanta underliggande kommentarer kring Israel. Filmen antyder att på grund av att alla måste göra militärtjänst i Israel så finns också en hel generation med män som vet hur man dödar och utför våldshandlingar. Satta i fel omständigheter kan det leda till fasansfulla följder. Även relationen mellan Israel och Palestina kommenteras nästan satiriskt. Den enda Palestinska karaktären (Kais Nashif) som är med i filmen dyker upp som en cowboyfigur på häst och agerar som en godhjärtad hjälpsam sheriff.bigbad3

Det är svårt att berätta mer om Big Bad Wolves utan att avslöja för mycket. Filmen är mer skräck än thriller samtidigt som det är svårt att inte skratta åt den svarta humorn som stundtals bryter av i allt det våldsamma. Det skulle kunna vara lätt att vifta bort Big Bad Wolves som ännu en i högen av filmer där man bara gjort tortyr för saken skull, men filmen har definitivt djupare anslag än så. Den är utan tvekan grafisk och obehaglig och definitivt inte för alla. Om det är 2013 års bästa film? Nej det tycker jag inte, men den är absolut inte dålig. Tempot är lite för långsamt för att orka hela vägen fram.

Big Bad Wolves, reviewed by Mats Lundberg on 2015-08-28T08:00:57+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 28 augusti, 2015