Big Hero 6
Rating: 2.5/5 (2 votes cast)

Big Hero 6

BIG HERO 6När Disney köpte Marvel 2009 trodde de flesta att det bara var en tidsfråga innan de skulle börja göra animerade långfilmer på Marvelserier. Den första kom 2014 och var Big Hero 6.

I San Fransokyo bor unge Hiro Hamada med sin bror Tadashi och sin faster Cass. Den 14-årige Hiro är ett geni och spenderar dagarna med att bygga robotar som han sedan slåss med för att få in pengar. En dag tar Tadashi med honom till universitetet där han pluggar och visar honom sin nyaste uppfinning, läkarroboten Baymax. Fascinerad av universitet och potentialen där så bestämmer sig Hiro för att deltaga i en tävling för att vinna inträde. Han bygger en avancerad form av microbotar som vinner allas häpnad. Men när Tadashi dör i brand försvinner hans lust till allting. Men snart visar det sig att branden kanske inte var någon olycka och Hiro tillsammans med Tadashis vänner beger sig ut för att hitta den skyldige.

Big Hero 6 bygger på serietidningen med samma namn även om många likheter slutar där. Man tog sig stora friheter för att få denna film att fungera bättre med barn och ungdomar och resultatet blev riktigt bra. Jag har inte läst serien så jag kan inte uttala mig om det men den stora skillnaden är att Sunfire inte är med då Fox har rättigheterna för honom under sitt X-Men paraply. De sista femton åren har Disney varit väldigt ojämna men har de sista åren med filmer som Trassel, Frost och nu Big Hero 6 börjat hitta tillbaka till sin kärna igen. Borta är dagarna då filmer som Kogänget och Lilla Kyckligen kändes som en bra idé. Kanske för att John Lasseter tog över som kreativ ledare men dagens Disney påminner mer om den charm som de gamla filmerna hade kombinerat med en mer modern animationsteknik och historieberättande.big-hero-6-03

Hiro är en hjälte som många barn kan identifiera sig med och han är lätt att gilla. Han har ett stort hjärta och charm. Personerna runt honom är mest roliga och fungerar att bygga teamet runt honom men karaktären Hiro klarar av att bära det hela på sina axlar. Det vore inte en Disney-historia om det inte var så att föräldrarna saknas och sensmoralen om att växa upp och ta sitt ansvar fanns där. Men här byggs det bra in i filmen och känns inte påklistrat eller falskt. Det centrala i historien är relationen mellan Hiro och Beymax och hur roboten hjälper Hiro genom sin läkningsprocess efter Tadashis död. Det är det centrala i berättelse och fungerar bra. Hiros försök att göra Beymax till en robot som kan slåss och på sätt ta sig an den som stulit hans uppfinning och dödat hans bror är underhållande och spännande.

Det är en film som också bjuder in till många skratt. Beymax är en bra komisk karaktär som genom sina försök att hjälpa Hiro bjuder mig och barnen på mycket charm, värme och humor. Här i ligger det som fungerar så bra med filmen. Den är spännande, rolig och har charm. Det är en film som man tillsammans med lite äldre barn kan se och ha kul tillsammans i soffan. För detta är en film som riktar in sig på en lite äldre publik. De senaste Disneyfilmerna har fungerat bra med yngre barn men här bör de vara skolåldern för att få ut något av filmen.BIG HERO 6

Big Hero 6 är inte en Disneyklassiker, långt ifrån men det är en bra animerad film med hjärta som vann mig med sin charm. Skall man säga något negativt är det att man förväntar sig en superhjältefilm eller liknande kommer man nog bli besviken. Men som ett bra äventyr för barnen rekommenderar jag den varmt.

Rating: 2.5/5 (2 votes cast)
Big Hero 6, reviewed by Pär Wirdfors on 2015-07-13T07:18:16+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 13 juli, 2015