Bilar 2
Rating: 2.6/5 (21 votes cast)

Bilar 2

Blixten i farten!

I James Bond-filmerna brukar av tradition 007 förses med en häftig bil utrustad med finesser som den underfundige Q tagit fram. I uppföljaren Bilar 2 är det bilarna själva som är agenterna.

Blixten McQueen ska bevisa att han är den snabbaste allroundbilen. Den italienska Formel 1-bilen Francisco är dock säker på att han inte bara är snyggast med sina friliggande hjul utan även snabbast även på allroundbanor. Tävlingen kan börja! Men så enkelt är det inte för det finns en djävulsk plan som några hemliga agenter är på spåren. Det nya ekobränslet förstör nämligen bilarna och en storskurk ligger bakom detta. Bärgarn blir plötsligt misstagen för att vara hemlig agent.

Handlingen är förvillande lik vilken James Bond-film som helst. Hela dramaturgin är exakt den samma. Att det är bilar som är agenterna är lätt att köpa, speciellt om man sett första Bilar-filmen och redan har köpt konceptet. Pixar har alltså gjort en karbonkopia av random James Bond-film, animerat den läckert och hållit tummarna för att succén med den första filmen ska räcka för att skapa en ny framgång. I den första filmen var Blixten McQueen huvudpersonen och han har en viktig roll även i denna film, men det är Bärgarn som är denna films huvudperson. Bärgarns naturliga bonnighet gör att han mobbas trots att det egentligen är han som har rätt. Han beter sig egentligen självklart och naturligt i en värld där reglerna inte är naturliga varvid det givetvis uppstår missförstånd och det är Bärgarn som får ta smällen.

Pixar har skämt bort oss med en radda av riktigt bra filmer. Man har också lyckats med konststycket att gör flera uppföljare på en succé som varit lika bra som den första delen. Givetvis är det Toy Story-filmerna jag tänker på. Filmen Bilar som kom för några år sedan blev en succé som charmade oss med karaktärerna och den insomnade amerikanska landsorten.

Bilar 2 borde kunna vara en bra idé. Men som av en ingivelse från ovan har man valt den ytterst enerverande Bärgarn som huvudperson. Bärgarn är förmodligen den animerade karaktär som är mest vedervärdig av alla efter Jar-Jar Binks i Star Wars. OK, Bärgarn har sina sköna sidor, men på det stora hela är det en katastrof. Allt som gjorde den första filmen så intressant och charmig är tyvärr som bortblåst. Ett agenttema som är förvirrande, skurkbilar som jämfört med de i första filmen helt saknar finess och en allmänt rörig handling gör detta till en av Pixars absoluta bottennapp och det enda som räddar filmen lite är att den rent tekniskt ser väldigt bra ut. Det låter dessutom bra också. Referenskvalitet precis som vi vant oss från Pixar.

Rating: 2.6/5 (21 votes cast)
Bilar 2, reviewed by Joakim Helmbrant on 2012-02-21T07:00:43+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 21 februari, 2012