Björnbröder

Av alla nyare Disney-filmer som inte har Pixar med i produktionen är Björnbröder min favorit.

Björnbröder 01

Kenai har blivit förvandlad till björn. Detta skedde sedan han försökt att hämnas sin storebrors död. Storebrodern blev nämligen dödad av en björn och när Kenai enligt prinipen tand för tand hämnades genom att ta björnen av daga förvandlades han genom himlens inverkan till en björn. Detta för att lära honom en läxa. Som björn blir Kenai jagad av människorna och den värsta motståndaren är hans egen bror Denahi. För att återta sin mänskliga skepnad måste han möta ljuset på ett bergs topp. Som av en tillfällighet träffar han en björnunge, Koda, som vet vägen till just detta berg. Titt som tätt springer de in i en älgduo som förmodligen var på fel ställe när älghjärnorna skulle monteras.

Björnbröder 02

Filmen har en grundhistoria som bygger på att man ska se saker genom en annans ögon och hur annorlunda allt kan te sig om man har en annan vinkel. Detta tema har väl visserligen Disney touchat tidigare, men det är nog först här som det känns riktigt bra. Kenai är vårdslös som människa och tänker inte på vilka konsekvenser det han gör får för honom själv och andra. Som björn upptäcker han dels att hat inte är av godo, men också att det man själv gör påverkar andra och att det i sin tur kan slå tillbaka på en själv, eller hjälpa en själv om det varit något bra man gjort.

Björnbröder 05

Förutom själva grundstoryn har filmen en stor fördel i det visuella uttrycket. Filmen är stundtals mycket vackert tecknad. När jag ändå är inne på bilden finns det en detalj som måste nämnas. Bilden har i filmen två olika format. Första delen av filmen är i ett format (1.75:1) som lämnar kanter på alla sidor på min plattskärm för att sedan efter cirka halva filmen gå över till ett bredbildsformat (2.35:1) i normalform med svarta kanter över och under. Detta kan tyckas underligt men har sin förklaring i att filmen faktiskt gjordes så. Visst skulle man kunna ha tänkt sig en annan lösning, men detta kanske trots allt är den bästa kompromissen. Att det visuella kompletteras med ett soundtrack som också förhöjer upplevelsen är ett plus. På skivan finns ett av de mest utflippade kommentarspåren hittills från Disney. Filmen kommenteras av de två skruvade älgarna som finns med som komiska bifigurer i filmen.

Björnbröder 04

Disney hade vid tidpunkten för Björnbröder inte direkt rosat marknaden med tecknade filmer som inte hade Pixar-stämpeln. Filmer som Dinosaurier, Kejsarens nya stil, Atlantis och den vedervärdiga långfilmen om Lilo och Stich är inte direkt titlar som kommer att gå till historien som storverk. Det kommer förmodligen inte heller Björnbröder att göra, men det är ändå en film som jag återser med glädje.

Bilder ©Disney

Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
Björnbröder, reviewed by Joakim Helmbrant on 2013-12-11T07:00:37+00:00 rating 4.0 out of 5