Black Rock

Black Rock

Någon form av indievariant av Deliverance som verkar sikta på en känsla av att vara äkta och realistisk, men som inte kan komma ifrån att bara vara en i mängden av den här typen av filmer. Kanske till och med lite sämre än genomsnittet?

209937-black-rock-black-rock-wallpaperDe tre vännerna Sarah, Abby och Lou ska återförenas för en semestertripp till ön där de brukade leka som barn. Stämningen dem emellan är lite ansträngd då det ligger en del gamla oförrätter och pyr, men de bestämmer sig ändå för att försöka göra resan till något positivt. Ute på den öde ön, som ligger ensligt belägen långt från civilisationen, träffar de på tre män. Under en blöt natt vid lägerelden begås några misstag som får ödesdigra konsekvenser och snart finner sig de tre vännerna vara jagade med livet som insats.

Black Rock 01

Katie Aselton jobbade övertid med Black Rock då hon skrev manus (med lite assistans från maken Mark Duplass), regisserade och även spelade en av huvudrollerna. Egentligen är det bara det sistnämnda som fungerar. Berättelsen är förvisso menad att vara en ganska typisk kliché om de välkammade stadsborna som tvingas möta några från en lägre samhällsklass ute i vildmarken. Här finns en del poänger att hämta och valet att låta hotet komma från tre veteraner från Irakkriget är inte så tokig, men tyvärr är en del av konventionerna lite väl slitna. Bara det att den gamla oförrätten mellan de tre vännerna handlar om att någon legat med någon annans pojkvän är plågsamt fantasifattig.

y5OVxAselton och Duplass har båda jobbat inom den amerikanska indiescenen, inte sällan med pladdriga draman med snygga halvoutsiders. Lite av den slappa, halvt improviserade känslan som jag antar ska föreställa realism, finns med i överflöd i Black Rock. De tre vännerna surrar på i dialoger som stampar på samma ställen, är avspända och coola, men helt utan att bli karaktärer. Klippning och personregi är heller inte sådär överdrivet finslipad, så vi får väldigt många onödigt långa scener där ingenting viktigt händer. Det blir inte ens någon känsla av realism, det blir bara uttröttande med lite för kraftiga amatörfilmsvibbar. Med tanke på hur indiecreddiga några av de inblandade ändå är hade jag förväntat mig någon extra nyans eller att den tillför något nytt till en genre där det mesta redan är prövat. Tyvärr lyckas den inte med det och verkar inte heller ha några sådana ambitioner.

maxresdefaultMen när det börjar dra ihop sig, när det ska till en slutlig uppgörelse mellan de kvarvarande överlevarna vaknar filmen till liv. Äntligen får vi se karaktärerna förvandlas från gnälliga pratkvarnar utan något viktigt att säga, till något primalt med massvis av blod i ansiktet. Resan dit har varit seg, men i slutet finns det något rått och engagerande där den där eftersökta realismen åtminstone kommer i närheten av att börja kännas av. Att huvudpersonerna tvingas klä av sig nakna och vässa spjut med en pennkniv i mörkret samtidigt som de håller på att frysa arslet av sig var en rätt effektiv idé. Den kändes inte ens onödigt exploaterande, utan rätt smart.

415828942_640Även om det blir lite för lite av det goda och att det även kommer lite för sent, finns det ändå tillräckligt mycket positivt för att inte bli en helt misslyckad film. Tyvärr är den lite för identitetslös och omedveten om vad som kommit i genren genom åren. Jag kan däremot uppskatta att den håller sig på betryggande avstånd från att spränga 80-minutersstrecket.

Black Rock, reviewed by Erik Nyström on 2013-07-10T07:00:52+00:00 rating 2.5 out of 5

Publicerad den 10 juli, 2013