Black Swan
Rating: 4.0/5 (2 votes cast)

Black Swan

black-swan-black-swan-19509962-2560-1706Filmen som gav Natalie Portman sin första Oscarsstatyett och som visade hur fruktansvärt obehagligt det faktiskt kan vara med balett.

Nina (Natalie Portman) är nästa stora stjärna vid en balettensemble i New York sedan hennes föregångare slutat. Kommande uppsättning är den klassiska Svansjön och naturligtvis tar hon sikte på huvudrollen. Regissören Thomas (Vincent Cassel) har dock sina tvivel kring huruvida hon verkligen har det som krävs för att plocka fram det förföriska som den svarta svanen kräver. Samtidigt dyker Lily (Mila Kunis) upp och provspelar för samma roll, vilket sätter en enorm press på Nina som brottas såväl med prestationsångest som med en krävande moder. Verkligheten blir allt mer bräcklig.

blackswan11En film om balett regisserad av Darren Aronofsky, mannen som bland annat givit oss den extremt pretentiösa The Fountain, låter på förhand som något som skulle kunna vara extremt intellektuellt och svårtillgängligt. Inget kunde vara mer fel. Black Swan är uteslutande en känslofilm som lever högt på publikens förmåga att leva sig in i känslostormarna, paranoian och ångesten som Nina upplever. Den är dessutom till väldigt stor del en ganska rak skräckfilm och en väldigt bra sådan.

Trots att han fortfarande är i livet svävar Roman Polanskis ande över Black Swan. Det är i princip omöjligt att inte tänka på hans Repulsion när Ninas paranoia och psykiska sjukdom tar tillsynes fysiska uttryck. Även om Aronofsky lånat mycket av tematiken och atmosfären, känns den aldrig som en kopia eller homage, utan har definitivt ett eget existensberättigande frikopplad från eventuella inspirationskällor. Man blir berörd, rädd och omskakad.

Manus är mycket bra och man accepterar i princip alla Ninas motiv till de handlingar hon utför. Relationen till modern berättas ganska sparsmakat, men alldeles tillräckligt för att man ska förstå väldigt mycket om hur hon vuxit upp samt hur det påverkat henne. Den paranoida rivaliteten till Lily känns minst lika självklar och sättet som allt sedan vävs samman med Svansjön, visar att det fortfarande finns hopp om manusförfattarna i Hollywood. All heder åt trion Mark Heyman, Andres Heinz och John J. McLaughlin.

Black-Swan-black-swan-23299194-1920-1080Precis som Aronofskys tidigare film The Wrestler, använder han sig av en handhållen kamera som närgånget följer efter huvudkaraktären. Det skapar en intensiv känsla av att verkligen följa med Nina genom filmen och det vackert grovkorniga fotot bidrar till en råhet som är svår att värja sig för. Hur obehagligt det än blir, kan man inte slita sig utan sitter som fastnaglad. Tekniskt sett, vad gäller regi och foto är den nära nog fulländad.

Natalie Portman belönades välförtjänt med en Oscar för huvudrollen. Jag är inte rätt person att bedöma hennes dansinsats i filmen, men det spelar egentligen ingen roll eftersom hon lyckas övertyga mig om att hon är bra. Det fungerar riktigt bra och smärtan när hon pressar sig till det yttersta för att nå sina mål är jobbig att titta på. Minst lika jobbig är de Cronenbergska inslagen av självstympning som tack vare Portman aldrig känns billiga. Mila Kunis må vara en begränsad skådespelare, men hon väljer alltid rätt roller utefter sin kapacitet och fungerar perfekt som komplement till huvudrollen. Även Barbara Hershey är mycket bra som den sjukligt krävande mamman, som drivs av lika delar kärlek till sin dotter som galenskap. Tankarna går osökt till Piper Lauries modersgestalt i Carrie. En del kritik har riktats mot Vincent Cassels överspel, men i sammanhanget tycker jag han fungerar bra som sliskig koreograf.

black-swan9Effekterna i filmen är inte många, men tyvärr är de heller inte speciellt övertygande. De digitala budgetlösningarna, som visserligen används sparsmakat, passar illa ihop med den i övrigt nedskalade och realistiska looken. Tyvärr blir de stundtals en distraktion snarare än något som förhöjer upplevelsen. När Aronofsky istället förlitar sig på fysisk make up är det tillräckligt övertygande för att man ska känna sig en smula irriterad över att han inte enbart hållit sig till dessa. Samtidigt känns det som att jag är petig, då det egentligen inte stör mig överdrivet mycket.

Briljant film som överträffar Aronofskys föregångare och dittills klart bästa alster The Wrestler, till vilken den kan betraktas som ett slags syskon. Båda filmerna är skoningslösa i sitt närgångna porträtt av huvudpersonen, men där The Wrestler var ett eländigt och gripande drama, antar Black Swan skepnaden av gastkramande thriller, utan att för den skull göra avkall på karaktärsgestaltningen. Förmodligen en framtida klassiker.

Rating: 4.0/5 (2 votes cast)
Black Swan, reviewed by Erik Nyström on 2015-04-28T08:00:05+00:00 rating 4.5 out of 5

Publicerad den 28 april, 2015