Blood: The Last Vampire

Blood: The Last Vampire

Animen som var Blood: The Last Vampire var en relativ kort historia om en flicka i skolkläder som springer runt på en armébas med ett svärd och dödar demoner. Den var gjord av Hiroyuki Kitakubo (key animator på Akira) och vansinnigt snyggt animerad men inte så mycket mer. Pengarna räckte inte till så det blev bara 46 minuter. Men 2006 bestämde sig franska Pathé och kinesiska Edko för att göra en spelfilm av det hela. Ett inte alltför klokt val.blood-the-last-vampire-movie-02

Tidsperioden är 70-talet och platsen Japan. Saya, hälften vampyr och hälften människa jobbar åt ”the Council” med att döda andra vampyrer. Men det är inte på grund av nobla anledningar som hon gör det. Saya hoppas att locka fram Onigen, den äldsta av vampyrerna och utkräva hämnd då denne dödat hennes far.

Blood: The Last Vampire är ingen bra film, det står klart redan från början. Men början har i varje fall något som jag gillar, överdriven b-aktighet med dåliga kulisser, agenter i stora rockar, hattar och solglasögon inomhus och grovt överspel från alla inblandade. Så långt så “bra”. Jag har roligt första kvarten med att sitta och skratta åt allt dumt som regissören har kommit på och den känslan av ”camp” som finns. Sedan svänger det.

En ung flicka, Alice, blir introducerad i handlingen. Hon är dottern till generalen på flygbasen där filmen utspelar sig. Och ut flyger hela b-films känslan och istället försöker man göra mer “seriös” film (hur seriös en film om vampyrer med svärd nu kan vara) av det hela. Man lägger in en sidohandling om hur Saya kämpar för att behålla sin mänsklighet och hur Alice hjälper henne med detta. Hela filmen kapsejsar och allting sjunker som en sten.blood-the-last-vampire-movie-03

Så länge vi var i b-filmens förlovade land kunde jag tycka om Blood: The Last Vampire. Inte för att det var en bra film men för att det var en underhållande dålig film. När man sedan försöker göra något mer försvinner de få förlåtande dragen och det hela blir bara uselt. Chris Nahon står bakom filmer som Kiss of the Dragon, så ni kan förstå vilken nivå detta ligger på. Han har inte färdigheterna att klara av att hantera en mer allvarlig film eller kompetensen av förstå vad det är han egentligen vill uppnå. Det hjälper inte heller att filmen har några av de sämsta specialeffekter jag har sett på bra länge. Skådespelet ligger på samma nivå där så gott som alla skådespelare spelar över och den enda som kommer undan med lite heder i behåll är Jun Ji-hyun i huvudrollen.

Animén var en snygg liten sak som jag minns mer för att den var härligt animerad snarare än bra. Spelfilmen är ett dåligt försök att vidareutveckla en tunn historia till något mer seriöst och allvarligt. Man skulle ha hållt sig till billiga kulisser och dåliga one-liners. Då hade filmen i varje fall varit underhållande.

Blood: The Last Vampire, reviewed by Pär Wirdfors on 2013-02-27T12:00:55+00:00 rating 1.5 out of 5

Publicerad den 27 februari, 2013