Blood Ties
Rating: 3.0/5 (2 votes cast)

Blood Ties

blood-ties-02Två bröder på var sin sida lagen. Hur många gånger har vi inte sett det i en film? Där lojalitet till familjen slåss mot plikterna som polis. Frågan är om Blood Ties kan komma med något nytt?

Året är 1974 och Chris kommer ut ifrån fängelset efter att ha spenderat tolv år där för mord på en våldtäktsman. Hans yngre bror Frank är polis och inte allt förtjust att se honom igen. Motvilligt går han med på att Chris skall bo hemma hos honom till han kommer på fötterna igen. Chris får jobb på en bilverkstad och träffar en ny tjej. Men det är inte lätt att byta bana, hans gamla kamrater är glad att han är ute och vill att ha skall återgå i sina gamla banor. Hans förra flickvän Monica som är prostituerad och han har två barn med kräver att han skall betala underhåll för de tolv år han varit borta. Snart bli frestelsen för stor för Chris och Frank tvingas att välja, är familjen eller jobbet viktigare?blood-ties-03

Blood Ties är en fransk-amerikansk film och en nyinspelning av den franska filmen Les liens du sang som i sin tur bygger på en bok. Guillaume Canet var populär skådespelare som senare blev regissör och är mest känd här i Sverige för att ha regisserat Berätta inte för någon. Nu gör han sin första engelskspråkiga film och har lyckats få ihop en fin rollbesättning. Clive Owen spelar den äldre brodern Chris, Billy Crudup Frank den yngre brodern, Lili Taylor deras syster och James Caan spelar pappan i familjen. I andra roller syns Mila Kunis, Zoe Saldana, Matthias Schoenaerts och Marion Cotillard. På pappret ser det lovande ut men filmen når inte riktigt fram. Men låt oss börja med det som är bra. Filmen utspelar sig under ett år på sjuttiotalet och den känslan fångas på ett bra sätt. Det känns verkligen som att filmen utspelar sig i mitten av sjuttiotalet med kläder, musik, bilar och omgivningar. Illusionen bryts aldrig utan finns rakt igenom hela filmen. Kanske är detta på grund av att James Gray har varit med och skrivit manus. Gray som gjort filmer som Little Odessa och We Own the Night kan sitt New York väl och hjälper till att skapa trovärdiga miljöer via sitt manus.

Skådespelet är även det bra där framförallt Owen och Crudup fungerar bra som två bröder som brottas med sin relation. De två är trovärdig i sina roller vilket man kan säga för de flesta skådespelare. Överlag så fungerar skådespelet riktigt bra och det finns få dåliga prestationer. Ändå så når filmen inte fram till mig. Mest för att historien har berättas så många gånger och Blood Ties har inget nytt att komma med, snarare tvärtom. Jag vet vad som kommer att komma och det finns inget som sticker ut här. Den trampar samma gamla spår som så många andra filmer och då spelar det lite roll att miljön är strålande och skådespelet imponerar för historien griper aldrig tag i mig. Det blir helt enkelt aldrig varken spännande eller dramatiskt. När det hela är slut så sitter jag där och funderar vad på som egentligen gick fel.blood-ties-0

Det enkla svaret är nog att Canet inte riktigt vet vart han skall ta filmen. Är det ett drama om brödernas relation? Eller en thriller om Chris och hans försök att lämna sitt äldre liv bakom sig? Canet verkar inte riktigt veta utan försöker göra två filmer i ett. Han försöker göra en av de där brottsfilmerna som är större än livet, men varken skådespelarna eller manuset finns där för att lyckas. Hade han valt att hålla ner ambitionen hade vi fått en bättre film. Vilket är synd för det var länge sedan Clive Owen var så här bra i en film.

Blood Ties har stora ambitioner men lyckas aldrig fylla skorna. Den version som visade på Cannes förra året och fick Official Selection var 17 minuter längre, hade varit intressant om man släppt den istället även om jag inte tror att det hade hjälpt filmen så mycket. En godkänd film men inget mer. Vet inte riktigt vem som skulle vilja se den, kanske om du är ett riktigt stort fan av Clive Owen.

Rating: 3.0/5 (2 votes cast)
Blood Ties, reviewed by Pär Wirdfors on 2015-01-18T19:28:39+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 18 januari, 2015