Blood Tracks

Blood Tracks

En del filmer är sprungna ur ur en regissörs strävan efter att fullföljande sin konstnärliga vision. Andra filmer är sprungna ur några svenska spandexrockares ambition att bli större än Europe, varvid de kontaktade Mats Helge Olsson för att marknadsföra sig själva via en lågbudgetskräckfilm.

Är det förresten någon som hört talas om Easy Action? Jag hade inte gjort det förrän recensionsexemplaret från Studio S dök upp här hemma och nu sitter jag dessutom med en exklusiv nyinspelning av en av deras singlar som följde med denna utgåva. Kanske är jag för ung eller för ointresserad av genren eller så fungerade knepet med att göra reklam för sig själva via Blood Tracks, på samma sätt som Kiss gjorde med Kiss Meets the Phantom of the Park, inte som de hoppades. Bandet medverkar, underligt nog tillsammans med medlemmar ur bland annat konkurrenterna Europe, i denna film som handlar om inspelningen av en musikvideo i svenska fjällen som får ett abrupt slut när en mordisk kannibalfamilj blandar sig i leken. Det blir naturligtvis mängder med skojiga pudelfrisyrer, nakna fotomodeller och blodiga mord.

Det krävs nog att man är ett extremt stort fan av Easy Action, Mats Helge Olsson eller slasherfilmsgrenren för att kunna få ut något av Blood Tracks. Ett annat krav är även att man har en hög toleransnivå för dåligt skådespeleri och fumlig dubbning. Trots att jag egentligen kan bocka för tillräckligt många av dessa kriterier blir det knappast en speciellt njutningsfull eller underhållande stund i filmsoffan. Det första problemet är att man vräkt på med så många offerlamm och medlemmar av kannibalfamiljen att det i princip blir omöjligt att att hålla reda på några av dem. Efter ett tag vet jag inte vem som är vem eller vem som sedan blivit mördad eller vilken av mördarna det var som gjorde det. Nu behöver inte det automatiskt vara något negativt om mordens genomföranden istället är tillräckligt intressanta, och med tanke på kvantiteten borde fler av dem vara mer lyckade än vad de är. Istället lyser den låga budgeten igenom och irriterande mycket utspelar sig i mörker eller halvdunkel med en ängslig kamera som sällan hittar riktigt rätt. Tyvärr bli summan av detta ganska tråkig att titta på.

Samtidigt går det ju inte att blunda för den kultiga känslan och att se en film som utspelar sig i den svenska fjällen är lite mysigt. Ett par av morden har även något lite obehagligt över sig, även om jag är snäll som klämmer in det omdömet. Utgåvan väckte även en förhoppning hos mig att Studio S eller Njuta Films tar det som sitt uppdrag att leverera allt som Mats Helge Olsson gjort i lika trivsamma utgåvor som denna. Här får man inte bara den redan nämnda singeln, utan även en nyinspelad intervju med en av männen bakom Easy Action, en promotionvideo för bandet från när det begav sig, samt lite annan kuriosa. Kanske lite synd att fokus i så stor utsträckning ligger på bandet och inte regissören, då jag hade klart störst behållning av att titta igenom bildgalleriet bestående av VHS-omslag på några av Olssons tidigare produktioner. Betyget till trots hoppas jag verkligen att det här släppet hittar sin publik.

Blood Tracks, reviewed by Erik Nyström on 2012-12-30T07:00:20+00:00 rating 1.5 out of 5

Publicerad den 30 december, 2012