Boardwalk Empire: The Complete First Season

boardwalkempire3

Av någon anledning drömde jag för ett tag sedan om att jag såg några avsnitt av Boardwalk Empire och tyckte det var världens bästa serie som väckte massor med funderingar kring politik, kriminalitet och demokrati. Lite märkligt då jag inte sett en sekund av den. Naturligtvis förstod jag att den aldrig skulle kunna nå upp till hur bra den var i min dröm, men samtidigt blev jag allt för nyfiken för att kunna hålla mig borta från första säsongen.

Förbudstiden i USA mellan 1920 och 1933, där det var förbjudet att sälja eller tillverka alkohol, brukar sägas ha lagt grunden till den organiserade brottsligheten i landet. Bara för att spriten var förbjuden betydde det ju inte att folket slutade sukta efter den, vilket skapade en stort marknad för smuggling och illegal försäljning. I Atlantic City är den korrupte halvgangstern till politiker Nucky Thompson (Steve Buscemi – On the Road, The Incredible Burt Wonderstone) inte sen att dra nytta av detta. Till sin hjälp har han sin bror tillika stadens sheriff Eli Thompson (Shea Whigham – Silver Linings Playbook) och sin unge skyddsling Jimmy Darmody (Michael Pitt – Funny Games U.S.). Samtidigt som Nucky tjänar pengar på sin mer ljusskygga verksamhet målar han upp sig själv som stadens store son och har svårt att hålla sig borta från unga kvinnor som han han mer än gärna även försörjer. När han förälskar sig i den nyblivna änkan Margaret Schroeder (Kelly Macdonald – Gosford Park) vaknar drömmen om ett familjeliv, medan hon är drivande i kampen mot alkoholen. Hack i häl på hans verksamhet är den nitiske och djupt religiöse federale agenten Nelson Van Alden (Michael Shannon – The Iceman, Man of Steel) samtidigt som  andra kriminella element vill ha sin del av spritsmugglarkakan.

boardwalk_empire_season_1_episode_9__road_ozBoardwalk Empire väver samman verkliga historiska personer med karaktärer baserade på verkliga historiska personer och kryddar sedan med en hel del fiktiva karaktärer. Al Capone dyker upp i en inte helt irrelevant biroll, den mer eller mindre bortglömde presidenten Warren G. Harding skymtar förbi och tillträder sitt ämbete innan säsongen tagit slut samtidigt som hans påstådda älskarinna bekantar sig med Margaret Schroeder. Nucky Thompson är baserad på Nucky Johnson som hade samma roll i Atlantic City under epoken serien utspelar sig. Andra mer eller mindre kända politiker och gangstrar susar förbi på ett sätt som gör att man inte riktigt kan känna sig säker på vad som är förankrat i verkligheten. Det är ett ganska snyggt sätt att ge serien en känsla av realism och knyta an den till den gangstermytologi som de mängder med populära filmer hämtat sitt stoff ifrån. På något vis får Boardwalk Empire en känsla av att vara ett slags preludium till det som komma skulle under 30-talet och det är ju knappast någon överraskning att Martin Scorsese (The Last Temptation of Christ, GoodFellas) både regisserat piloten samt står som medproducent.

boardwalk_empire_season_1Förutom den fula titelsekvensen som mest känns som en parodisk mix av True Blood och Six Feet Under, sitter det tidiga 20-talet snyggt. Man märker att det är påkostat och att HBO satsat på denna som ett av sina nya stora flaggskepp. Sin vana trogen känner de sig då tvingade att visa upp kvinnlig nakenhet i tid och otid på ett irriterande vis, men i övrigt använder de sin frihet på ett klokt sätt. Det är mycket större fokus på kläder, dekor och musik än på våld. Actionsekvenserna är inte speciellt många och oftast nedtonade, med fokus på karaktärerna istället för på skottlossningar eller blodutgjutelse. Jag är dessutom rätt svag för den här tiden och myser i soffan åt de stimmiga festerna och sorglösa promenaderna under neonskyltarna längs träpromenaden vid stranden som gett serien dess namn.

Broadway-Limited-Michael-K.-WilliamsTyvärr är det ju då bara det där lilla problemet att jag hunnit tröttna på att se män i hatt vara gangsters som bygger imperium, slänger sig med alldeles för unga kvinnor och den ena inhyrda lönnmördaren som är farligare än den andra samtidigt som något svek alltid lurar bakom hörnet. För mig hade det behövts något litet extra som gjorde att den kändes fräsch och relevant, men det finns inte riktigt där. Jag har redan sett det här, kanske inte i tv-serieformat med så här pass hög budget, men det känns som en genre där det mesta redan är sagt. Speciellt sårbart blir det då när fokus ligger på just dramat och på karaktärerna. Hade den levt uteslutande på att leverera spektakulär action och lyckats göra det med finess skulle jag nog inte varit lika gnällig kring att det känns begagnat. Förmodligen fungerar det bättre för en amerikan som trots allt får sig någon form av historielektion.

Michael-Stuhlbarg-in-Boardwalk-Empire-The-PonyNär man tar sig an en ny serie känns det även som mest trevande i inledningen, och Boardwalk Empire är inget undantag. När man väl lärt känna karaktärerna och börjar få kläm på vilken typ av historia det är, fångar den upp mig lite ungefär halvvägs in i denna tolv avsnitt långa säsong. Det är lite för sent med tanke på att det knappast är något järngrepp den sedan håller mig i under upploppet. Samtidigt är ju tanken att det här ska bli någon form av långkörare och då är det ju klokt disponerat att låta det vara en avslappnad lunk redan från början. Det är mycket möjligt att jag skulle uppskatta inledningen bättre om jag ser om den när serien någon gång är avslutad. Vissa av trådarna och karaktärerna hänger ganska fritt och känns inte alls organiska i sammanhanget. Jag kan förstå att man exempelvis gärna vill klämma in Al Capone, men hans närvaro är ofta lika naturlig som något gästspel från en kändis i The Simpsons. Även karaktären Chalky White som sköter alkoholdistributionen åt Nucky har svårt att klaffa. Michael K. Williams som var så klockren som Omar i The Wire verkar direkt obekväm i tidsenligt rutig kostym med fluga. Hela intrigen runt honom känns inte som den riktigt hör ihop med resten, men det kan å andra sidan vara något som fungerar bättre längre fram och att man helt enkelt ville se till att presentera karaktären redan från början.

boardwalk-empire-season-1-nucky-and-margaret-steve-buscemi-kelly-macdonaldNär man pratar skådespelare måste man ju även nämna Steve Buscemi. Han var ett intressant nytt ansikte då han dök upp på 90-talet och gjorde ofta skruvade karaktärer som man mindes. 20 år senare har inte så mycket hänt och han är fortfarande mest bara intressant att titta på, då han verkligen har någon form av utstrålning. Däremot tycker jag han saknar den rätta tyngden i skådespeleriet och Nucky blir aldrig så intressant som serien egentligen kräver. Åtminstone inte under den första säsongen. Sedan måste både han och hans medspelare ibland brottas med en del kantiga repliker. Många karaktärer hänfaller till att proklamera sin ståndpunkt genom en metaforisk berättelse, för att sedan även förklara exakt vad de egentligen menar, vilket snabbt blir tröttsamt. Även den alltid karismatiske Michael Shannon har problem med att hålla agent Van Alden på banan, där det gång efter annan blir snudd på besvärande överspel. Lite mer subtil dedikation till jobbet och religionen hade inte skadat, men nu får vi istället se honom sitta och späka sig själv med ett bälte. Mest tycker jag Kelly Mcdonald imponerar, tillsammans med Michael Stuhlbarg som spelar en rivaliserande gangster.

boardwalk_empire_season_1_episode_6_free_airNej, den första säsongen levde inte alls upp till kvaliteten i min dröm. Nu var det kanske inte att vänta heller, men som serie betraktat är det här egentligen ingenting som lockar till fortsatt tittande, i alla fall inte för mig. Nu har jag däremot redan bestämt mig för att se om det kanske blir bättre längre fram, det är trots allt en snyggt förpackad serie som borde kunna ha utvecklingspotential. Vi får se vad som händer under den andra säsongen.

Rating: 3.5/5 (2 votes cast)
Boardwalk Empire: The Complete First Season, reviewed by Erik Nyström on 2014-02-01T13:00:47+00:00 rating 2.5 out of 5

Publicerad den 1 februari, 2014