Boardwalk Empire: The Complete Third Season

Michael-Shannon-of-Boardwalk-Empire I den tredje säsongen av Boardwalk Empire lutar sig HBO bekvämt tillbaka mot två av stöttepelarna i deras utbud – sex och våld.

För kontinuitetens skull rekommenderar jag att man läser mina recensioner av första och andra säsongen innan man hugger in på denna. Har man inte sett någon av dessa kommer man att få en del spoilers nedan, så om serien känns intressant att påbörja någon gång bör man sluta läsa omedelbart.

Boardwalk-Empire-Season-3-Photo-Harrow-with-Jimmys-FamilyNär Nucky Thompson i slutet på föregående säsong satte en kula i huvudet på sin före detta skyddsling Jimmy Darmody tog han samtidigt steget ut att bli en fullfjädrad gangster. Hans överenskommelser med att leverera smuggelsprit till andra kriminella nätverk längs USAs östkust stöter på patrull när den oberäknelige Gyp Rosetti inte vill bli lämnad utanför.

Precis som jag upplevde att andra säsongen gjort en del små nödvändiga finjusteringar jämfört med den första, fortsätter detaljpoleringen här. Det visuella är något litet snäpp ytterligare förfinat och flera av skådespelarna känns än mer hemma i sina roller. Michael Shannons karaktär, stackars Nelson Van Alden, har efter händelserna i slutet på föregående säsong tvingats byta namn till George Mueller och lever nu som strykjärnsförsäljare i Chicago tillsammans med sin nystartade familj. Även om Shannon fortfarande blir lite väl extrem ibland, har karaktären satt sig och är ett av de mer intressanta ödena att följa. I de två första säsongerna hade jag även lite svårt med Michael Kenneth Williams som den mörkhyade gangstern Chalky White. Han känns fortfarande inte ett dugg trovärdig som familjefar, men när det handlar om att spela hårdnackad fungerar det betydligt bättre. Det känns lite som att jag börjar förstå hur han ska användas längre fram i serien nu och jag tror det kommer att bli bra.

Boardwalk-Empire-1Den vanställde lönnmördaren Richard Harrow har efter Jimmy Darmodys död flyttat in hos dennes mamma för att ta hadn om den nu föräldralöse lille sonen Tommy. Från att ha varit en sidofigur kliver han fram och får tillsammans med Margaret Thompson utgöra den mänskliga kärnan av Boardwalk Empire. Trots att han har dödat fler än någon annan av karaktärerna i serien är han den som går lättast att sympatisera med och är den enda som på allvar faktiskt sätter någon annan än sig själv i första hand. Sedan sladdar Margaret på och försöker uträtta lite välgörenhet i rollen som förmögen gangsterhustru med skygglappar, men hennes öde slutade vara intressant någon gång under första säsongen. Förhoppningsvis är det något som går att väcka liv i på ett mer engagerande vis längre fram. Gillian Darmody, underbart spelad av Gretchen Mol, är en annan av karaktärerna som rört sig i bakgrunden, men får en allt större roll som en av de mer obehagliga personerna i Atlantic City.

Boardwalk-Empire-Season-3-Photo-Eli-ThompsonI centrum står Steve Buscemi kvar och kämpar på i rollen som Nucky Thompson och jag har tidigare inte tyckt att han lyckats åstadkomma speciellt mycket med karaktären. Delvis har det nog berott på att Buscemi snarare är en kultig skådespelare än en genuint skicklig sådan, men även på att Nucky inte varit speciellt intressant. Nu försätts han i rejäla trångmål och tar även steget ut till att bli allt mer kallhamrad, något som fungerar bättre. Karaktärsdjupet och de mer känslomässiga bitarna hittar man hos andra karaktärer, medan Nucky får utvecklas till att bli en grym person där det alltid tycks vara nära till våld. På något vis blir det mer dynamiskt med en mindre nyanserad huvudperson och Buscemi hittar även han bättre in i rollen. Att Bobby Cannavale (Blue Jasmine) dyker upp som en känslostyrd dåre till antagonist att ställa mot honom gör visserligen att serien påminner lite mer om vilken gangsterhistoria som helst, men även får lite nödvändig potens.

BoardwalkEmpireUnder denna tredje säsong skruvas även våldet upp avsevärt. Tidigare har det blixtrat till, men bara vid några få tillfällen per säsong. Här kan man nästan räkna  med en eller ett par blodiga skottlossningar per avsnitt och med jämna mellanrum även något riktigt sadistiskt övervåld. Jag tappade även räkningen på antalet sexscener där det naturligtvis handlar om att visa så mycket kvinnlig nakenhet som möjligt, även om Cannavale faktiskt bjuder på en nakenvandring genom en blodig korridor i en av säsongens mest galna scener. Det håller sig ändå på rätt sida av det som skulle kännas spekulativt och bara krocka med berättandet i övrigt, utan fungerar som en extra krydda. Förhoppningsvis tillämpar man försiktighet framöver så att serien inte drunknar helt i våldsexerciser.

007-boardwalk-empire-theredlistDet börjar ganska bra under de första avsnitten och känns fräscht, för att sedan börja gå på tomgång igen, innan de sista skälvande avsnitten faktiskt är riktigt spännande. Klichéerna duggar betydligt tätare i den här säsongen än tidigare och även om det på sätt och vis är lite trist, ger det även serien en nödvändig skjuts. Samtidigt är den skjutsen inte tillräcklig för att verkligen lyfta Boardwalk Empire till något annat än habil underhållning i en tilltalande miljö. När jag såg de avslutande avsnitten fick jag höra att man nu bestämt sig för att låta den femte säsongen bli den sista, så förmodligen kommer jag trots allt att följa med till det bittra slutet.

Boardwalk Empire: The Complete Third Season, reviewed by Erik Nyström on 2014-02-04T07:00:56+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 4 februari, 2014