Boardwalk Empire: The Complete Fifth Season

boardwalk-empire-season-5Det var i början en dröm som fick mig att börja titta på Boardwalk Empire. Under fyra säsonger har den haft svårt att leva upp till den serie jag föreställde mig, men hellre sent än aldrig tydligen, för nu när slutet är här hittar den äntligen rätt.

Sedan tidigare har jag sett och recenserat föregående säsonger:
Boardwalk Empire: The Complete First Season
Boardwalk Empire: The Complete Second Season
Boardwalk Empire: The Complete Third Season
Boardwalk Empire: The Complete Fourth Season

boardwalk-empire-season-5-trailer-steve-buscemi-hboNär det nu blivit dags att avsluta är sista säsongen inte bara fyra avsnitt kortare än tidigare, man har även tagit sig lite nödvändiga friheter med berättandet. Dels gör man ett klädsamt skutt några år framåt i tiden och dels väver man in en parallellhandling om Nucky Thompsons liv innan han snärjde in sig i gangstervärlden. Båda greppen är både nödvändiga och lyckade. De tidigare säsongerna pendlade mellan att vara godkända till lite bättre än godkända, men det fanns hela tiden en känsla av att de stod och stampade. När man i så stor utsträckning använder sig att verkliga historiska personer blir det ett problem att deras liv inte håller samma tempo vad gäller viktiga händelser och personlig utveckling, som en tv-serie ofta kräver. Genom att låta några år passera kan man snabbspola fram till mer intressanta ögonblick. Det kanske låter som en genväg, men det fungerar fint och ger serien en skjuts den behöver inför avslutningen.

Under tidigare säsonger har vi ibland fått korta tillbakablickar som berättat om Nuckys tidigare liv, men det har bara varit små glimtar som hållit sig till ett separat avsnitt. Nu broderas en parallell handling ut, som smidigt fogas in med resten, där han presenteras som pojke och sedan växer upp till en ung man som väntar sitt första barn samtidigt som han försöker slå sig fram yrkesmässigt. Dels får HBO briljera med att bygga upp scenerier ur ett Atlantic City från det sena 1800-talet som naturligtvis är vackert att titta på och samtidigt läggs pusselbitar på plats om varför seriens huvudkaraktär utvecklades på det sätt han gjorde. Visst, man kan ha synpunkter på de löständer som Marc Pickering tvingats ha för att vara någorlunda lik en yngre variant av Steve Buscemi, men samtidigt prickar han in små gester och sättet att prata på ett nästa spöklikt perfekt sätt att det får passera. Mixen av att göra ett lika oväntat som nödvändigt tidshopp och samtidigt få en intrig som ger en psykologisk nyans till Nucky, gör att första avsnittet på säsongen blir en fullkomlig knockout, där jag stundom känner att jag kanske kraftigt undervärderat serien. Det blir episkt på ett sätt jag inte alls var förberedd på. När den fortsättningsvis hittar tillbaka in i lunken försvinner kanske lite av effekten, men samtidigt är det inget snack om att allting känns mer potent än vad det gjort tidigare.

photos-from-s5e4-of-boardwalkempire-airing-sunday-sept-28-at-9pm-on-hboNär jag efter att ha sett sista avsnittet läste på lite om serien och de karaktärer den kretsar kring blev jag ändå förvånad över hur många som är hämtade från verkligheten. Det är egentligen bara en handfull personer som är helt uppdiktade, medan Nucky Thompson är baserad på Nucky Johnson som hade samma funktion i Atlantic City under den tiden. De valde att döpa om honom enbart för att kunna ta sig lite större friheter med karaktären och anpassa honom till en dramaturgi, samt få lägga in några närstående till honom som de ansåg behövdes. På så sätt blir Boardwalk Empire en historielektion i de begynnande gangster- och maffiaimperium man sedan lärt känna på film. I mångt och mycket var det runt den här tiden som allt startade. Att det sedan kanske inte är den mest nödvändiga allmänbildningen må ju vara, som filmfantast är det ju ändå en värld som man ständigt kastas in i och då kan det vara kul att ha ett hum om hur det ungefär gick till när grundplåtarna sattes. Är man ett fan av filmer som The Godfather eller GoodFellas eller Little Caesar kommer man garanterat ha ut en hel del av Boardwalk Empire också.

Mycket handlar även om att försöka förstå den girighet som ligger bakom intrigerna, dubbelspelet och våldet. Vilka psykologiska mekanismer hos människor är det som gör att de i princip är beredda att offra all tänkbar trygghet i utbyte mot pengar och makt? Vad är det som de jagar efter egentligen? Och varför? Det hade gått att utforska detta betydligt mer under fem säsonger istället för att dribbla på med ett frosseri i gubbar med hatt som hugger varandra i ryggen, men helt tomt ekar det i alla fall inte. Personporträtten växer sig även allt starkare genom serien, där det naturligtvis visar sig att alla handlingar får konsekvenser och inte sällan är det någon helt oskyldig som får lida. Kanske dras moraliserandet kring att alla för eller senare kommer att få skörda vad de en gång planterat, för långt, men samtidigt lämnas ett par trådar hängandes behagligt lösa i mörkret.

boardwalk-empireAvslutningen sitter verkligen fint och fördelen med att låta sista kapitlet vara det vassaste gör ju att man kommer minnas serien som bättre än vad den kanske egentligen var. Den har problem med att hitta någon form av energi och med att få kläm på hur de ska göra med flera av karaktärerna. Inledningsvis var tempot trevande och det kändes föga intressant att se Nucky Thompson tumma på sedelrullar samtidigt som de andra utgjorde någon form av periferi. I takt med att serien sedan hittade allt mer rätt i formen, började den stampa på samma ställe utan att ha speciellt mycket att berätta. Många av bristerna rättas till i denna sista säsong och om möjligt lyckas man även krama ut ännu mer ur scenerierna och höja den visuella upplevelsen ytterligare ett snäpp. Om serien hade kunnat vara så här stark, åtminstone bitvis, redan under första säsongen hade Boardwalk Empire mycket väl kunnat bli en av de där klassiska HBO-serierna i stil med The Wire eller Sopranos. Den som ser den från början till slut bli riktigt belönad med de sista åtta avsnitten, men trots det är jag tveksam till om man verkligen ska bemöda sig över huvud taget.

Boardwalk Empire: The Complete Fifth Season, reviewed by Erik Nyström on 2015-06-05T07:31:55+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 5 juni, 2015