Boardwalk Empire: The Complete Fourth Season

o-BOARDWALK-EMPIRE-RENEWED-SEASON-4-facebookDet har hunnit gå nästan ett år sedan jag såg Boardwalk Empire senast och de senaste månaderna har jag längtat lite efter att få kliva in i den miljön, titta på lite snygga kläder och njuta av hur elegant 1920-talet kan se ut. Då var det ju väldigt lämpligt att jag fick den fjärde säsongen i julklapp och kunde ta mig an fortsättningen.

Detta är alltså den näst sista säsongen och jag har tidigare skrivit om de tre tidigare. Ni hittar dessa recensioner här: Boardwalk Empire: The Complete First Season, Boardwalk Empire: The Complete Second Season och Boardwalk Empire: The Complete Third Season.

I slutet av förra säsongen skakades Atlantic City av ett bombdåd riktat mot Nucky Thompson (Steve Buscemi) som totalförstörde nöjespalatset The Onyx och tog flera människor med sig. I kölvattnet av det flyttar Margaret Thompson (Kelly Macdonald) ifrån sin man om slår ner bopålarna i New York, Richard Harrow (Jack Huston) återvänder hem till sin havande syster och Mrs Darmody kämpar med ett heroinmissbruk samtidigt som hon saknar sin sonson. Till synes obekymrad om alla tragedier runtomkring honom undersöker Nucky möjligheterna att smuggla sprit via Florida och stöter på nya bekantskaper samtidigt som hans brorson visar allt större intresse för den kriminella banan. Chalky White (Michael Kenneth Williams) ansvarar numera för det nya ståtliga The Onyx, men får problem när han kommer på kollisionskurs med artistagenten och förkämpen för svartas rättigheter Dr. Valentine Narcisse (Jeffrey Wright). Den tidigare förbudspolisen Nelson Van Alden (Michael Shannon) som tvingats byta namn till George Mueller och fly till Chicago sugs mot sin vilja in i Al Capones (Stephen Graham) kriminella nätverk.

e4ebef9e12bc619bcc9c73ccdf0d36e4Tidigare har ett av mina stora problem varit att jag inte tyckt att Nucky Thompson varit en speciellt intressant karaktär att följa och det är som att manusförfattarna även börjat inse det. Nu låter man honom i något större utsträckning ta ett steg tillbaka och istället är det personerna i hans omgivning som får utrymme. Nucky blir istället en slags gudfaderkaraktär som iakttar, planerar och så småningom även tvingas ta ställning till hur han ska förhålla sig till andras intriger. Det passar både serien och Steve Buscemi bättre. Även om Nucky varit seriens nav har han varit rätt trist och även om Buscemi är rutinerad har han haft svårt att göra något med karaktären. När han får operera från bakom draperierna och slipper försöka hitta klang i känsloregistret får Boardwalk Empire en trevligare lunk där jag som tittare får följa de historier som verkligen engagerar. Förmodligen var det även dags att placera Nuckys numera föredetta hustru i en en annan miljö, då deras relation sedan länge slutat vara intressant. Då är det trevligare att följa henne i en betydligt mindre roll som arbetande kvinna i New York som av slumpen korsar vägar med den judiske gangstern Arnold Rothstein.

Det känns som att skaparna har hittat takten och tonen i serien på ett helt annat sätt när de sprängt 40-avsnittsgränsen. Kanske att det blivit mer konventionellt, man kan vara ganska säker på åtminstone en våldsam skottlossning i varje avsnitt och man börjar kunna förutspå vilken väg vissa intriger ska slingra sig. Det handlar mycket om allianser, om att hålla avtal och om att hitta metoder för att sätta sig i maktpositioner över någon annan utan att samtidigt spela sina kort för tidigt. Samtidigt får vi en rad mellanmänskliga draman, där alla kanske inte är lika finstämda som andra. Av någon anledning har jag alltid varit fäst vid Gretchen Mols portättering av Gillian Darmbody, som hela tiden pendlar mellan att vara en av seriens vidrigaste karaktärer och samtidigt en av de vars öde berör mest. Hennes kamp mot heroinmissbruk samtidigt som hon förtvivlat försöker återfå vårdnaden om Tommy är en nattsvart historia som bryts upp av ljuset när en man (spelad av Ron Livingston – Game Change) kliver in i hennes liv.

o-BOARDWALK-EMPIRE-SEASON-4-PHOTOS-facebookGenomgående är Boardwalk Empire en lyxig och påkostad serie där man hela tiden känner sig i trygga händer och vet att man kommer få högkvalitativt skådespeleri. Då blir det lite extra jobbigt när någon faller ur ramen och det gör Jeffrey Wright (Source Code) som Dr. Valentin Narcisse. Den tredje säsongen hade psykopatiske gangstern Gyp Rosetti som bindgalen antagonist och här får vi en slags medborgarrättskämpe som även agerar hallick, bokningsagent och heroinförsäljare. En ganska extrem karaktär med någon slags jamaicansk accent och ett irriterande högtravande sätt att prata. Wright, som är en ganska ojämn skådespelare, klarar inte alls av att hålla någon balans och det blir mest pajaserier på ett sätt som sticker ut på ett allt annat än positivt sätt. Tyvärr blir det distraherande.

Inför den stundande avslutningen har serien satt sig riktigt bra. Det blir aldrig banbrytande eller fantastiskt, men varje avsnitt är oftast en trevlig liten sittning i en härlig miljö med en samling karaktärer man allt mer engagerat sig känslomässigt i.

Boardwalk Empire: The Complete Fourth Season, reviewed by Erik Nyström on 2015-02-05T06:45:58+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 5 februari, 2015