Boktjuven
Rating: 2.7/5 (3 votes cast)

Boktjuven

the_book_thief-2Filmer och böcker om andra världskriget som riktar sig till en yngre publik finns det inte gott om, kanske av en bra anledning. Det är svårt att behandla ett sådant ämne på ett sätt så att man kan se filmen med någon som är 11-12 år, samtidigt känns det viktigt att kunna visa barn vad som hände i Tyskland då och kunna diskutera det. Kan Boktjuven vara rätt film för detta?

Filmen tar sin början i april 1938 när 9-åriga Liesel Meminger anländer till sina nya fosterföräldrar i en stad i västra Tyskland. Liesel har en hemlighet, hon kan inte läsa och när de andra barnen får reda på det retar de henne, förutom grannpojken Rudy som står på hennes sida. Tillsammans med sin nya pappa börjar hon att sakta men säkert lära sig läsa, men när kristallnatten sker dyker en ung man, Max, upp vid deras dörr. Hans far räddade livet på Liesels far under första världskriget och nu gör de allt som står i deras makt för att gömma honom undan nazisterna samtidigt som andra världskriget står för dörren.Film Review The Book ThiefBoktjuven är en film som lever och dör med att den bygger på en bok skriven för unga människor. Ämnet behandlas med respekt i filmen men det blir heller aldrig spännande, farligt eller otäckt. Ett par gånger finns det nerv i saker och ting, annars påminner Tyskland på 40-talet mer om Hem till gården än Schindlers List. Jag förstår att det inte är lätt att försöka sig på att berätta om det som hände judarna under andra världskriget eller att beskriva en vanlig tysk familj under 40-talet, men här blir det ingenting. Max gömmer sig deras källare och det är inget mer med det. Jag förstår att det finns ett problem i det att man riskerar att demonisera nazisterna i varje film och att det finns en gråskala men här framställs det som milt irriterande mer än något annat.

Sedan har vi problemet med produktionen, regissören Brian Percival som är mest känd för att regisserat flera avsnitt av Downton Abbey har gjort en vacker film om det råder det ingen tvekan. Men allting är sådär filmvackert, det finns inga kanter, ingen smuts på fel ställen. Liesel har perfekt hår och rosor på kind genom hela filmen. Sedan har vi hela grejen med engelska skådespelare som bryter på tyska för att filmen utspelar sig i Tyskland. Sådant skär som is genom genom min själ, kan vi inte bara sluta med det?the_book_thief-4Annars är det skådespelet som räddar mycket av filmen för mig. Geoffrey Rush (Hitta Nemo) och Emily Watson (Breaking the Waves) är det trygga ankaret och gör sällan några dåliga roller, samma sak här. Fint skådespel från dem rakt igenom hela filmen. Kanadensiska Sophie Nélisse fungerar utmärkt som Liesel och tyske Nico Liersch är också bra som hennes vän Rudy.

Boktjuven försöker fånga en humanistisk historia mitt i det brinnande kriget och lyckas med det men den hade behövt mer allvar, tyngd och realism för att bli riktigt bra. Min dotter på tolv år tyckte om den och det fanns saker kring kriget, nazisterna, kristallnatten och andra saker att diskutera efteråt. Där fyller filmen en funktion men som vuxen blir behållningen inte lika stor.

Rating: 2.7/5 (3 votes cast)
Boktjuven, reviewed by Pär Wirdfors on 2014-08-28T07:00:24+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 28 augusti, 2014