Bordello of Blood
Rating: 1.3/5 (3 votes cast)

Bordello of Blood

En skräckkomedi från 1996 med Corey Feldman och Erika Eleniak i rollistan borde få varningsklockorna att ringa högljutt hos de allra flesta. Lägg därtill att huvudrollen spelas av den tämligen misslyckade stå upp-komikern Dennis Miller och det blir ganska tydligt var nivån ligger.

Detta är alltså den andra filmen, sprungen från tv-serien Tales From the Crypt där den tidigare recenserade Demon Knight var den första. Tanken var ursprungligen att det skulle bli åtminstone ytterligare en film, men det blev aldrig något med det och när man ser denna känner man sig ganska tacksam för detta. I den här historien börjar  privatdetektiven Rafe Guttman, spelad av Dennis Miller, att leta efter Katherine Verdouxs (Erika Eleniak) försvunne bror (Corey Feldman). Brodern är en strulpelle som inte kommer speciellt bra överens med sin djupt troende syster och lockas efter en blöt kväll iväg till en bordell undangömd på en begravningsbyrå. Kvinnorna som arbetar på bordellen visar sig dock ha smak för annat än kundernas pengar. Jag skulle vilja säga att det är en billigare variant av From Dusk till Dawn som kom samma år, men det är det verkligen inte, vampyrerna till trots.

Att blanda humor med skräck var framgångsrikt, inte minst under 80-talet med titlar som Fright Night, Critters eller Night of the Creepers. Bordello of Blood gör sitt bästa för att slå an samma klang som någon av dessa, men tyvärr fungerar det inte speciellt bra, kanske framförallt eftersom humorn är genomgående misslyckad. I princip alla skämt kommer genom truten på Dennis Millers karaktär och vartenda ett av dem faller tungt till marken utan att ens vara i närheten av att locka till skratt. Sällan har jag skådat så många one-liners misslyckas så fatalt. De är vare sig bra skriva eller bra levererade. När humorn inte fungerar alls, blir även skådespelarnas lätt överdrivna sätt att agera så småningom väldigt påfrestande och slår undan alla möjligheter att ta något på allvar eller uppleva den allra minsta känsla av obehag.

Så när en film misslyckas med de två stöttepelarna i vad den försöker vara kan det väl inte finnas så mycket kvar att glädjas åt? Nej, det gör det inte heller, men den är åtminstone fartfylld. Det händer saker mest hela tiden och vi slipper långa, dåligt agerade, dialogsekvenser som ska förklara saker som vi för länge sedan tappat intresset av att veta. Effekterna blandar och ger med dålig sminkning, slarviga dockor och taffliga datagenererade blixtar, men samtidigt med någon enstaka blodig detalj som verkligen inte behöver skämmas för dig. Sedan har den ju även The Cryptkeeper som presenterar filmen och i min bok är det alltid värt något, även om han återanvänder en ordvits från tv-serien. De små förlåtande elementen kommer dock aldrig i närheten av att väga upp filmens genomgående uselhet.

Rating: 1.3/5 (3 votes cast)
Bordello of Blood, reviewed by Erik Nyström on 2012-06-13T07:00:42+00:00 rating 1.0 out of 5

Publicerad den 13 juni, 2012