Border Run

Border Run

Gränsen mellan USA och Mexiko är ungefär dubbelt så lång som gränsen mellan Sverige och Norge. För att få en annan liknelse är gränsen mellan USA och dess sydliga granne ungefär lika lång som avståndet från Stockholm till den punkt som ligger längst bort i Europa (Kap Sankt Vincent i Portugal). Det är också den gräns som flest människor passerar varje år och då räknar man enbart de legala passeringarna. Det förekommer nämligen även illegal invandring och drogsmuggling.

Border Run 01

Sofie Talbot (Sharon Stone) är en tuff reporter på en TV-kanal. När hennes bror Aaron (Billy Zane), som arbetar som hjälparbetare i Mexiko, plötsligt saknas reser hon dit för att hitta honom. Sofie blir ganska snabbt insyltad i affärer med människohandel och hennes liv är i fara. Våld, droger och korruption är vardag i landet.

Border Run 03

Filmen baserar sig tydligen på en verklig händelse. Huruvida det stämmer eller inte kan jag inte avgöra, men filmens handling verkar i mina ögon åtminstone sannolik även om den här givetvis dramatiserats. Egentligen är det nog inte handlingen i sig som är denna films stora problem utan att det finns en massa luckor och en huvudrollsinnehavare som inte riktigt presterar. Stone övertygar nämligen inte alls i denna film. Den 54-åriga Stone ska föreställe en betydligt yngre kvinna och det funkar väl sisådär. På omslaget poserar en självsäker Stone med blonda lockar och en pistol i handen. I filmen är hon brunett och självsäker med pistol finns inte ens med på kartans yttre periferi. Billy Zane hade kunnat ersättas av valfri man med skådespelarambitioner, för så pass litet är hans bidrag till filmen. Övriga skådespelare gör inte heller mycket för att hjälpa upp läget heller.

Border Run 04

Filmen, som får lov att betraktas som en lågbudgetproduktion med Hollywoods måttstock mätt, är inte genomusel men lyckas inte heller lyfta sig ens till något likgiltigt alldagligt. Sharon Stone går på tomgång och jag kan egentligen inte se någon anledning till varför någon ska se denna film, men å andra sidan har jag svårt att säga att den bör undvikas också. Border Run är en medelmåttig film som både kan ses eller lämnas därhän. En tuttscen skapar liksom inte en kioskvältare.

Border Run, reviewed by Joakim Helmbrant on 2013-06-30T07:00:55+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 30 juni, 2013