Borderland

En obarmhärtig ritualmördarsekt väntar de tre amerikanska vännerna som drar på drog- och sexresa till Mexiko. Efter en sen kväll försvinner den halvt godhjärtade Phil spårlöst, så Ed och Henry ger sig ut för att leta reda på oskulden. De hittar något som känsliga tittare nog bör varnas för, bland annat Phils rester. Och då menar jag inte matrester. Människan som fått smaka gethuvud nedan är dock ej Phil.

Borderland 1

De tre vännerna härjar runt på sin rumlarresa och skiter i konsekvenserna, så som man förmodas bete sig som ung och vild nordamerikan på blixtbesök i Mexiko. De träffar tjejer och tar droger i den förlåtande mexikanska atmosfären genomsyrad av att allt är tillåtet. Till slut stöter de ihop med fel klientel i form av en religiös sekt och helvetet tar sin början. Polisen är inte särskilt intresserad av att hjälpa till, men ett par av tjejerna som de träffat på en bar ansluter till deras sökande efter den försvunna vännen.

Borderland och dess regissör Zev Berman är influerad av verkliga händelser som inträffade runt 1989 i en mexikansk gränsstad till Texas. En amerikansk student blir kidnappad och försvinnandet saknar länge ett enda spår. Det dröjer innan man lyckas nysta upp en grotesk härva med förgreningar till Mexico City. Filmen följer inte det exakta händelseförloppet och har naturligtvis överdrivits enormt, men eftersom jag först befarade att Borderland skulle stanna vid att bara bli en slags sjuk slaktfilm från Scan, där köttproducentens anställda sysslade med rituella och långdragna mord, blev jag lite överraskad när det visade sig att det finns en nästan lika bisarr bakgrund till historien. Filmens brutala figurer betingar en högre fruktan när den ses med vetskapen om verkligheten bakom.

Borderland 2När jag ser rent objektivt på Borderland och hur den makabra storyn har filmatiserats, så kan jag absolut notera en godkänd standard. Detta trots att filmen faller utanför min egen smakpåse. Kvaliteterna ligger främst i att den känns välgjord och är relativt effektfull, utan att lyckas bli riktigt effektiv skräck som passar mig personligen. Om jag ska försöka att sätta Borderland i kontext till ett par andra skräckthrillers av liknande kaliber, så hamnar den någonstans precis efter Morden vid Wolf Creek, men klart före Hostel. Inte jättebra, men inte heller superdåligt alltså. Det blir lite väl blodigt och slafsigt för att jag ska finna det hela skrämmande eller engagerande, men intensiteten finns stundtals där, trots att tempot lika ofta känns långsamt. Att man knappt ryggar tillbaka av det sadistiska vansinnesvåldet längre, när någon till exempel får sina ögon utstuckna, är nästan lite sorgligt och jag föredrar definitivt att bli uppskrämd av händelser som bara kan anas. Borderland lämnar tyvärr inte mycket till fantasin när macheten viner genom luften.

Borderland 3Mina försök till att sympatisera med huvudkaraktärerna vill inte alls fungera, intresset hamnar istället hos sekten och då kan jag med gott samvete faktiskt strunta i hur turisterna drabbas. Kanske hade filmen vunnit på att fördjupa sig mer i sekten, deras avsikter och historia, istället för att lämna dess medlemmar totalt hängiva till ledaren utan vidare förklaring. I just Borderland som ändå omger sig med en viss mystik hade det varit att föredra, det är dock inte alltid nödvändigt. Om jag tar Morden vid Wolf Creek som exempel, så fann jag det helt okej att mördargalningen den gången bara var just en likgiltig dåre på jakt efter backpackers att plåga och inte mycket mer. Här tjänar ju offren faktiskt ett högre syfte än att bara bli spetsade utan vidare bearbetning och vars antagonister hade dragit fördel av att tilldelas en bättre presentation som filmbusar.

Lite njutbart är det dock att se Frodos gamle vän Sam (Sean Astin, The Goonies) gestalta en riktigt otäck fångvaktartyp, vilket han lyckas bra med. I övrigt verkar skådespelargalleriet bestå av folk som för det mesta brukar dyka upp som offer i just billiga skräckfilmer, åtminstone bland de amerikanska skådespelarna. Jag känner visserligen inte igen många andra än Sean Astin och Brian Presley (senast i Touchback) i huvudrollen som Ed. Sektmedlemmarnas potential som skrämmande ritualmördare tycker jag slarvas bort lite grann i ett alltför sminkat galleri av benpipesamlande galningar. Regissören gillar varken dagsljus eller CGI och har åtminstone lyckas fixa fram påhittiga blodfontäner och äckliga effekter genom att använda sig av såväl medarbetare i spektakulär offerlammskofta och riktigt skitiga mörka miljöer med välgjord scenografi.

Borderland 4

Utgåvan från Njutafilms rymmer en del extramaterial av intresse som skänker mervärde till filmen, särskilt om man som jag saknade lite mer information om förövarna eller åtminstone det faktiska fallet med de bestialiska ritualmorden. Dokumentären Rituales de Sangre: The true story behind The Matamoros Cult Killings som smugits med är runt 29 minuter lång och rekommenderas faktiskt att ses före filmen för en störrre upplevelse. Efter att ha sett den inser jag att storyn inte alls är så otrolig som jag först trodde. Tvärtom så tar den Borderland vidare till att bli otäck på riktigt när en gränspolis från Texas berättar historien om den fruktansvärda sektens häxkonster, massgravar och hur han var med och löste fallet.

Även ett kommentarspår med regissören Zev Berman, Brad Presley och ett par andra inblandade i produktionen var berikande för helhetsintrycket. Regissören gjorde faktiskt en liknande resa med sina studiekamrater vid tiden för dådet och blev själv förhörd av gränspolisen om den amerikanska studentens försvinnande. Sedan dess har han inte kunnat släppa händelserna och lyckades till slut göra ett ganska okej goredrama om det hela. Borderland ligger fortfarande långt ifrån mina favoritgenrer, men var ändå bättre än vad jag väntade mig och inte någon tortyr att ta sig igenom, trots att berättandet haltar och att säcken knutits ihop lite kvickt, utan efterspel på slutet.

Borderland, reviewed by Hans Råman on 2013-05-03T12:00:23+00:00 rating 2.5 out of 5

Publicerad den 3 maj, 2013