Breaking Bad – Säsong 5 / Del 1

Det här är början på slutet, men är det slutet på Walt och Jesse? Efter fyra sanslöst bra säsonger kommer nu första halvan av den femte  och sista säsongen.

Breaking Bad S05P1 05

Säsong fyra av Breaking Bad var som ett fantastiskt crescendo som byggts upp under seriens alla säsonger. Den hotfulle kompanjonen Gus Fring är inte längre ett problem för Walter White (Bryan Cranston, Drive) och Jesse Pinkman (Aaron Paul, Smashed). De är äntligen fria från järngreppet han hållt dem i och världen ligger för deras fötter. Deras blåfärgade knark är det bästa på marknaden och de behöver någon som kan hjälpa dem med distributionen. Samtidigt inser de att de måste hålla sig undan polisen så de låter Mike (Jonathan Banks) sköta hela den biten. Till en början i alla fall. Walter blir än mer fixerad över att ha kontroll och makt. Det är hans verk och då är det givetvis hans pengar.

Breaking Bad S05P1 03

DEA-agenten Hank Schrader (Dean Norris, Under the Dome) hittar massor med ledtrådar efter Frings knarkimperie har fallit i bitar, men även om Hank har fått många svar har frågorna blivit ännu fler. Heisenbergs identitet är fortfarande en okänd pusselbit i utredningen men han har onekling kommit nämre än någonsin tidigare.

Walter är vid det här laget mer sitt alter ego Heisenberg är Mr White. Det går givetvis ut över alla i hans omgivning, från familj till kollegor. Ingen går säker för Walters järnvilja, skiftande humör och förlorade samvete. I Breaking Bad har flertalet karaktärstransformationer pågått där till exempel Jesse gått från korkad pundare till en ädel karaktär med stort samvete. Jesse får allt svårare att acceptera de tuffa beslut som tas bara för att affärerna ska fortsätta rulla. Är pengar verkligen lösningen på alla problem? Även Anna Gunn som spelar Skyler samt RJ Mitte som spelar Walter Jr. har intressanta karaktärsutvecklingar. Jag vill inte avslöja för mycket av handlingen eftersom den förtjänar att ses. Ingen kommer bli besviken över händelseutvecklingen av serien i alla fall.

Breaking Bad S05P1 08

Den här utgåvan innehåller första halvan av säsong fem, det vill säga åtta avsnitt. Precis som de föregående säsongerna håller berättande, regi, klippning, skådespel, ja allt, mycket hög klass, men det är nästan för mycket begärt att de skulle klara av att toppa avslutningen av säsong fyra. Det betyder inte på något sätt att denna säsong är dålig. Slutet av säsong fem visas i skrivande stund i USA och det känns rumphugget att bara se första halvan på det här viset. Luras inte av att omslaget ger intrycket av att det är en hel säsong. Jag gissar att andra halvan kommer som en separat utgåva på samma sätt som vi sett andra TV-serier styckats upp. För alla som följt serien är det ett givet köp eftersom utgåvan är till bredden fylld med extramaterial som i sig skulle vara tillräckligt för att motivera en investering.

Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
Breaking Bad - Säsong 5 / Del 1, reviewed by Mats Lundberg on 2013-09-24T12:00:03+00:00 rating 4.5 out of 5

Publicerad den 24 september, 2013