Breaking Dawn – Del 2

En tonårsvärld skrek och törstade i månader efter den sista Twilight-filmen. Efter att få se de sista skimrande bilderna av Bella, Edward och Jacob. Måhända var den stora uppståndelsen inte över Bella, men faktum är att det är hennes karaktär som är den mest intressanta när vampyrer över hela världen samlas för den avgörande striden.

dawn1

I en recension av ett fenomen som Twilight-sagan kan det antagligen vara bra att fastslå att jag är väl medveten om att jag inte tillhör målgruppen för Twilight-serien. Det är sedan länge fastslaget att tjejer som är 13-18 år utgör den stora målgruppen och är de som dyrkar Twilight på det mest fan-atiska sättet. De har läst böckerna, de har sett filmerna om och om igen och de avgudar författarinnan Stephenie Meyer. Dock har jag stor respekt för sagan. Den har trots allt trollbundit en hel värld och den har något eget som du visserligen kan välja att förkasta, men i en värld av dåliga kopior och märkliga idéer är det ibland värt att undersöka vad som döljer sig bakom något som träffat så många.

Breaking Dawn – Del 2 är alltså del två i det som avslutar sagan om flickan Bella som blir kär i vampyren Edward och dessutom har ett gott öga till varulven Jacob. Ett klassiskt triangeldrama som då äntligen ska få sitt avslut. Tillsammans med Harry Potters sista film blev det populär att dela upp historier. Ett sätt att få ut mer innehåll från de allt tjockare böckerna och självfallet ett sätt att maximera hysterin. När jag sammanfattar mina intryck från hela sagan står det klart att uppdelningen av den sista filmen skapade en väldigt långsam första del med mycket känslor och en väldigt snabb andra del med fokus på det stora slaget. Måhända, i backspegeln, en inte helt problemfri uppdelning. Åtminstone inte när filmerna står bredvid varandra. Sätts de ihop blir det bättre, men för långt. Att hitta en bättre mix hade varit det bästa, men här tror jag inte att den mest hängivna publiken håller med, utan anser att de fått massor av underbart Twilight-ande och att allt därmed är perfekt.

dawn2

Handlingen i den sista filmen fokuserar på Bella och hennes nya roll. I förra filmen avslutades allt med dramatik, Bellas röda ögon, hennes förvandling och Aros sökande efter Bella och Edwards nyfödda bebis. I den fortsättande del två finns massor att försvara och förklara, men framförallt så får Bella äntligen ge sig ut på en resa där hennes roll utvecklas. Kristen Stewart har ett spelsätt som riskerar att ge henne massor av riktigt tråkiga roller som aldrig kommer att begåva filmkonsten med passion och glöd. Vi har sett flera av dem mellan Twilight-filmerna, men det hela räddas av att Bella i Breaking Dawn – Del 2 faktiskt får visa sin tuffare sida och faktiskt får göra något mer än att stå och välja mellan två killar.

Problemen i denna del två, bortsett från att vara del två i en tveksamt uppdelad final, är att så mycket av det vi ser, SER så dåligt ut. Här Så är det återigen så att den mest hängivna publiken antagligen ger blanka F-A-N i hur det ser ut, men rent filmmässigt är det väldigt mycket ger en väldigt plastig och allt annat än trovärdig look. Det första som blir tydligt är Renesmee, Bella och Edwards dotter. Då hon av olika anledningar skiftar väldigt mycket i ålder har man löst det med digitala bilder av skådespelerskan Mackenzie Foys uppväxt och sedan placerat dem på olika flickor i olika åldrar. Den lösningen må vara en av de mest märkliga och utseendemässigt mest bedrövliga jag sett i en film i modern tid. Det ser konstlat och dumt ut och samma känsla återkommer flera gånger under filmen, speciellt under slutstriden som även den är digitalt förbättrad med bergstoppar som inte existerar och så vidare. Inte helt ovanligt grepp inom film, men när det ser så här dåligt ut förtar det upplevelsen.

Extramaterialet kan vara värt att nämna för dig som känner för att äga den här utgåvan. Det finns gott om bakom kulisserna-material och intressanta intervjuer med folket bakom. Det finns även en Edward Cam och en Jacob Cam som innebär att du som fan kan få ut maximalt av din favoritkille genom att filmen helt enkelt fokuserar alla bilder på en av dem. Hela filmen blir då klar på cirka 50 minuter och rejält osammanhängande, men du får å andra sidan kanske det du kom för? Den som vill svänga på den klassiska könsrollsbiffen kan ju fundera över om detta gått obemärkt förbi om Edward och Jacob varit tjejer? Hade en Megan Fox Cam i Transformers resulterat i något annat än dödshot?

dawn3

Om du nu är ett mega-fan kommer du att älska den här filmen. Om du är totalt ointresserad verkar det märkligt om du sett allt innan den här, men väljer du att sitta igenom den absolut sista delen så får du en bra ihopknytning av den gamla säcken och även en film med massor av fart. Men det är klart, du kan eventuellt som jag störa dig enormt på de taskiga effekterna. Något som gör att filmen hamnar strax under medel. Att Stephenie Meyer gjort något stort med sina vampyrer står klart, men jag tror absolut att det bästa är att läsa böckerna.

Rating: 1.0/5 (1 vote cast)
Breaking Dawn - Del 2, reviewed by Mikael Maad on 2013-04-04T07:00:43+00:00 rating 2.5 out of 5

Mikael Maad