Brick

Brick

Redan efter 40 sekunder känner jag på mig att jag kommer gilla den här filmen. Brick från 2005 är regissören och manusförfattaren Rian Johnsons långfilmsdebut. Filmen är ett stilsäkert mordmysterium som tar sin plats i och kring de sociala grupperingarna och miljöerna som återfinns vid en amerikansk high school.
Blå plastarmband i vattnet, en lapp i skåpet, en tid, en plats och ett telefonsamtal, sen är mysteriet igång. I ena änden av linjen finns Brendan (Joseph Gordon-Levitt), i andra änden finns Emily (Emilie de Ravin), Brendans ex. Samtalet är osammanhängande och fragmentariskt, med det framgår att Emily är i någon sorts knipa, hon ber om hjälp samtidigt som hon ber Brendan att inte hjälpa henne. Vi är bara några minuter in i filmen, men vi är redan fullkomligt engagerade i Brendan som huvudperson och vill, lika mycket som honom, ta reda på vad Emily har hamnat i för knipa. Till sin hjälp har Brendan Brain (Matt O’Leary), en sorts motsvarighet till Sherlock Holmes kollega Dr. Watson. Brain är killen som har koll på vilka som hänger med vilka; när, var, hur och varför. Något som kommer att bli viktigt att hålla reda på när mysteriet kring Emily skall nystas upp.Med samma struktur som i en klassik film noir, ökar vår kunskap om vad som pågår och vad som har pågått, i takt med att huvudpersonen blir medveten om detta. Det är en väldigt effektiv berättarmässig teknik som, rätt använd, skapar spänning och framåtdriv i berättelsen. Det visar sig att Rian Johnson har precis rätt egenskaper för att skapa en modern noir med denna teknik. Filmens första 30-40 minuter håller världsklass, därefter kommer en lite svagare mittperiod där en lite lättsammare stämning infinner sig vilket jag tycker är synd. I den avslutande tredjedelen hamnar filmen dock på rätt spår igen, storyn knyts ihop på ett snyggt sätt och vi är tillbaka till det mer allvarsamma stråket igen. Det finns väldigt mycket att gilla med Brick, storyn, fotot, klippningen (Johnson klippte filmen själv) och filmmusiken är fullkomligt utsökt. Skådespelarinsatserna är över lag bra, med en mycket bra Joseph Gordon-Levitt som den starkast lysande stjärnan. Förutom det tidigare nämnda mittenpartiet på filmen, så är min enda kritik mot filmen vissa delar av dialogen, som ibland känns så extremt medvetet finurligt skriven att vissa meningar landar allt för onaturligt.Men allt som oftast fungerar detta stilmässiga val väldigt bra. Brick är en kärleksförklaring till den klassiska noir-filmen i en modern och ungdomlig tappning. Det är tydligt att den tidigare filmskolestudenten Johnson har gjort sin hemläxa, för Brick är en riktigt, riktigt bra film.

Se den. Älska den!

Brick, reviewed by Erik Larsson on 2012-07-24T07:00:23+00:00 rating 4.0 out of 5

Erik Larsson