Broken Circle Breakdown

02

Broken Circle Breakdown handlar om en familj som bryter ihop när dottern diagnostiseras med cancer. Det är ingen munter berättelse men en stark och gripande skildring av människor som går igenom någonting svårt. Det är en bra film, men man ska vara på rätt humör när man ser den.

Elise driver en tatueringsstudio och en dag kliver Didier, en flamländsk cowboy, in i hennes studio och ömsesidigt intresse uppstår. Trots sina olikheter blir de snart ett par och Elise börjar spela i Didiers bluegrass-band. De är olika på många sätt, i vissa fall står de långt ifrån varandra som i frågan om religion där Didier är ateist och Elise tror både på det ena som det andra. Snart får de en dotter – Maybelle och familjens lycka är total. Men snart insjuknar Maybelle i cancer och allt blir svårt.01

Belgien är inget stort filmland och det är nog få som kan säga att de sett mer än någon enstaka film därifrån. För egen del måste jag säga att detta nog är synd för Broken Circle Breakdown är ett starkt drama som gav mig mersmak och jag kommer absolut ta chansen att se fler filmer från Belgien om jag ges chansen. Skådespeleriet håller mycket hög klass filmen igenom och regissören Felix Van Groeningen har gjort ett mycket bra jobb. Filmen växlar mellan realtid och återblickar på ett bra sätt. Det är ingen lätt berättelse att berätta men den förmedlas på ett starkt och fint sätt och man känner verkligen familjens positiva känslor såväl som deras mörka, sorgliga tid. Det görs så bra så min inledande undran om varför berättelsen om en bluegrass-musiker gjorts av belgare på flamländska snart kändes oväsentlig. Jag kände med och för Didier och Elise när de förälskade sig, Didiers känslor och konflikten mellan dem när Elise blir med barn, lyckan när deras dotter kommer och rädslan och sorgen när dottern insjuknar så det spelade ingen roll i vilken miljö och omgivning som berättelsen spelades upp.

01 (1)

Det är ingen lätt känsloresa man bjuds på och det är inte en Hollywood-film så man bör nog vara redo för att filmen inte bara är ett tidsfördriv. Detta är den både för stark och sorglig för, men samtidigt förbannat bra. Jag rekommenderar den till fullo.

Broken Circle Breakdown , reviewed by Roney Lundell on 2014-03-18T12:00:14+00:00 rating 4.0 out of 5

Roney Lundell

Sthlmare vars puls ökar av Anea, Bladerunner, Caol Ila, Dahlström, England, Fotboll, Gudfadern, Hammarby, iPhone, Japan, KISS, LittleBritain, MontyPython, NewYork, OldBoy, PulpFiction, Qi, Resor, Susanna, ToyStory, USA, Värme, Whisky, X-men, YoungOnes, Zzzz, Åka, Älska, Öl

Latest posts by Roney Lundell (see all)

Publicerad den 18 mars, 2014