Bronson
Rating: 4.5/5 (2 votes cast)

Bronson

bronson02Hur blir en person ett monster? Hur tänker ett monster? Det är utgångspunkten i Nicolas Winding Refns film Bronson. En vandring rätt ner i ett monsters underliga hjärna.

Michael Peterson (Tom Hardy) är nitton år och kommer från en helt normal familj. Han precis som alla andra grabbar i England 1974 hamnar då och då i trubbel, men Michael har visioner. Han skall bli berömd, ihågkommen. Det är svåra tider och dåligt med jobb i sjuttiotalets England. Michael bestämmer sig för att råna ett postkontor med ett avsågat hagelgevär, huvudsakligen för att försörja flickvännen och den nytillkomna ungen. Han lyckas med rånet och kommer över en knapp handfull pund, ett misslyckat rån minst sagt. Strax därefter arresteras han och döms till sju års fängelse. Helt ok och acceptabelt om vi frågar Michael.bronson03

Fängelse skall verka avskräckande, men Michael älskar det! Det är som ett hotell och de enkla reglerna gör att Michael anpassar sig fort. Han tar varje chans att skaffa sig ett rykte om sig och de sju åren blir 34 år varav 30 år i isoleringscell. Han styrketränar extremt målinriktat i sin egen cell med de få medel som finns. Slår sina knogar blodiga mot metallgallren i isoleringscellen. Smörjer in sin kropp i vaselin som förberedelse för slagsmålen mot minst ett handfull vakter med påkar. Michael är Storbritanniens farligaste och dyraste fånge.

Plötsligt släpps han ut ur fängelset. Han bor ett tag hos sina föräldrar innan han tar sig tillbaks till Luton och söker upp en släkting som känner alla som är värda att känna till i Lutons undre värld. Väl där möter han en tidigare fängelsepolare som fixar ett jobb åt honom, illegal boxare. Hans namn Michael Peterson är inget bra ”stage name” så han ges namnet Charles Bronson efter skådespelaren. Bronson passar inte in i vardagen utanför fängelset. Han är socialt handikappad i allt från cocktailparty till sänghalmen. Det tar inte lång tid innan han är tillbaks till sin favoritplats – hotellet.bronson01

Nicolas Winding Refns Bronson är som en teaterpjäs. En djupdykning in i ett mörker, storhetsvansinne och brutal maskulinitet. Det är en våldskabaré och Bronson är den testosteronpumpade antihjälten som tar emot applåder från publiken som enkom finns i fantasin. Ett otämjbart vilddjur som dominerar sin cell som ett revir. Tom Hardy, som vi tidigare sett i bland annat Layer Cake, genomgår en transformation som De Niro eller Bale gjort i andra filmer. Han är rovdjuret Bronson och det är gestaltning som är lika fascinerande som skrämmande. Bronson är en annorlunda biografi om Storbritanniens farligaste och dyraste fånge. Väl värd att se.

Det första som slår en i bilden är rejält grynig i dokumentär anda och färgerna andas tydligt sjuttiotal i inledningen av filmen. Det är bra kontroll över färgerna och svärtan är oftast blytung som dominerar tydligt i teaterscensekvenserna. Att bilden genomgått rejält med omarbetning i efterproduktionen är ingen tvekan om.  Jag tror dock att det är medvetet när det är Larry Smith som står för cinematografin. Att han tidigare jobbat för Kubrik syns och inte på ett dåligt sätt.bronson04

Biografi? Saga? Brutal testosteronpumpad circus? Ja välj själv. Filmen är värd att se för Tom Hardys fantastiska transformation till Bronson. Ta chansen att se den på Netflix som jag.

Rating: 4.5/5 (2 votes cast)
Bronson , reviewed by Mats Lundberg on 2014-04-29T08:37:17+00:00 rating 3.5 out of 5