Bullet to the Head
Rating: 2.0/5 (2 votes cast)

Bullet to the Head

Efter två hyfsat stora succéer med The Expendables och The Expendables 2 fick väl Sylvester Stallone och även Arnold Schwarzenegger för sig att de fortfarande var stora namn på box-officelistan. Det blev platt fall för de båda med de senaste filmerna Bullet to the Head och The Last Stand. I alla fall rent ekonomiskt. Men för mig som är uppfödd och gillar den genren som kallas för ”80-talsaction” är Bullet to the Head en helt okej film. Det är ingen film för folk som är ute efter subtila budskap och karaktärsutveckling. Då kan man hoppa över denna recension så väl som filmen.

bulletto6

Stallone har som sagt verkligen blickat tillbaka till 80-talets actionfilmer med buddy-tema som Lethal Weapon och Tango & Cash i en form av comeback, där han själv ska sälja filmen utan en massa andra actionskådisar som backup. Som grädde på moset är det Walter Hill, som också hade sin bästa period på 80-talet, som också gör en form av comeback efter 10 års filmuppehåll där han bara har regisserat ett antal avsnitt av tv-serien Deadwood vad jag vet om. Problemet är att 80-talet är rätt långt borta och att Stallone själv närmar sig 80, vilket gör att dagens sofistikerade biopublik som gillar djupa filmer som Twilight(?) och Hobbit(!) inte riktigt är med på noterna.

bulletto4

Filmens upplägg är då givetvis det mest simpla: att utkräva hämnd. Svårare story än så är det inte, vilket innebär att Stallone och hans nya motvilliga partner polisen Taylor Kwong (Sung Kang) mest åker runt i en bil i New Orleans-trakten för att leta reda på de skyldiga. Som vanligt handlar det om en våldsam odyssé som startar från botten och slingrar sig uppåt i hierarkin. Hade filmen gjorts på 80-talet hade den blivit klassad som ultravåldsam och sönderklippt av censuren. För det är slagsmål med knytnävar, knivar och yxor samt skottlossning. Dialogen har filmskaparna inte lagt ned lika mycket energi och tid på, den försöker att vara en variant på 48 Hrs utan att det lyckas till 100 %. Kang är den som inte alls lyckas med sin göra något med sin dialog då han varken är rolig eller tuff. Det är lite roligt dock att Christian Slater dyker upp som slemmig och skurkaktig advokat som hamnar i Stallones rätt stora händer. Stallone själv verkar mest skitnödig för han går och spänner musklerna hela tiden och måste ha blivit helt stelopererad i nacken, för han verkar inte kunna vrida på huvudet utan vrider istället hela kroppen. Men på ren rutin dricker Stallone bensin och pissar eld vilket gör att han på sitt sätt är rätt underhållande.

bulletto3

Personligen tycker jag att de flesta skådisarna i filmen gör ett bra rutinjobb. Det handlar ju mest om actionunderhållning, inte om Oscarsnomineringar. Det är nog faktiskt bara tidigare nämnda Kang som inte får till sin rollprestation ordentligt. Han klarar inte riktigt av att stångas med Stallones närvaro och rutin. Från början skulle Thomas Jane ha haft denna roll, men blev ersatt av Kang för att producenten Joel Silver vill ha en mer etniskt aspekt mellan huvudkaraktärerna. Med tanke på att Janes filmkarriär inte heller har blivit en större succé är det väl han i dag som har ett lättat leende på läpparna.

bulletto5

Den skådisen som matchar Stallone med både fysik och närvaro är istället Jason Momoa som inte heller har haft det så tursamt med biosuccéer efter Conan-floppen. Hoppas han ändå får mera jobbchanser i framtiden, för han passar rätt bra i actionfilmer. Förhoppningsvis kan ju Momoa kanske göra någon rulle med Jason Statham om tillfälle ges. Är man som åskådare trött på filmer som har kavlats ut till trilogier på 2 timmar och x antal minuter per film för att så att säga kunna fördjupa karaktärer och händelser, är denna 88 minuter långa film alldeles utmärkt. Det är en film att slappa till med grogg och chips efter en lång arbetsvecka utan att behöva anstränga de grå alltför mycket.

Rating: 2.0/5 (2 votes cast)
Bullet to the Head, reviewed by Mathias Linder on 2013-06-12T07:00:49+00:00 rating 3.0 out of 5

Mathias Linder

Är 35-årig filmfantast. Växte upp på åttiotalet med Arnold Schwarzenegger och James Bond. Gillar Charles Bronson och Sergio Leone. Ogillar uttrycket "kvalitetsfilm". Anser att George Lazenby är underskattad som James Bond. Älskar tv-spel, speciellt förtjust Resident Evil-serien. Tycker att HBO gör rätt överskattade tv-serier.

Latest posts by Mathias Linder (see all)

Publicerad den 12 juni, 2013