Bullets over Broadway
Rating: 4.0/5 (2 votes cast)

Bullets over Broadway

Det är lite skämmigt men jag har bara sett fyra filmer av Woody Allen. Cassandra’s Dream som var okej, Match Point som var riktigt bra, Annie Hall som är fantastiskt och så Bullet over Broadway som recenseras här.

Allen har alltid varit bra på många saker, framförallt relationer, karaktärer och det mänskliga samspelet. Det finns alltid filosofiska undertoner i hans filmer och även om det är en komedi så finns det gott om saker och ting att fundera på. Det är därför Allen är så älskad bland kritiker men har haft svårare att nå ut till en större publik. När du ser en av hans filmer måste du se bortom det uppenbara, att våga titta bakom kulisserna.

Det är väldigt tydligt i Bullets over Broadway, en annan regissör hade gjort detta till en slå i dörrarna-fars. David Shayne, en ung desperat manusförfattare går med på att låta maffiabossen Nick Valenti finansiera hans nästa pjäs mot att Valentis flickvän, den obstinata Olive, får en av huvudrollerna. Samtidigt lyckas David locka den alkoholiserad förre detta stjärnan Helen Sinclair till pjäsen.

Men Allen lägger till en extra karaktär, den buttre Cheech, Olives livvakt. Han sitter längst bak och muttrar över hur dåligt allting är, hur Davids pjäs inte är förankrad i verkligheten. För David är så uppe i att bli en stor manusförfattare och regissör att han inte se hur hans pompös och självbelåten hans verk är. Cheech har växt upp på gatan och vet hur folk pratar och agerar. David är den typiske konstnären, full av neuroser och oro. Han kämpar också med sig själv, är han verkligen en konstnär eller försöker han bara lura sig själv?

Ett annat intressant tema som går genom filmen är om det går att kombinera ett normalt liv och konst. Eller måste något av dem ge vika? Helen är den stora skådespelerskan men hon har tappat bort sig själv i sina roller. Vi vet aldrig under filmen om hon bara spelar eller om vi någon gång får se den verkliga Eden. Olive är den raka motsatsen, en jordnära person med fötterna på jorden men någon skådespelare kommer hon aldrig bli. Hon kan spela en roll sig själv.

Skådespelarna gör mycket, alla är perfekta i sina roller. Det är få filmer du hittar där ensemblen passar så bra ihop som här. John Cusack spela sitt bästa neurotiska jag som David Shayne medan Chazz Palminteri är så där bufflig maffioso som bara han kan vara. Diane West och Jennifer Tilly är perfekta i sina roller som Helen och Olive. Överlag gillar jag Bullets over Broadway, det är inte en av Allens bättre filmer men hans underfundiga humor och filosofiska frågor finns där.

Rating: 4.0/5 (2 votes cast)
Bullets over Broadway, reviewed by Pär Wirdfors on 2012-03-03T07:00:34+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 3 mars, 2012