The Butler

The Butler 01

Regissören bakom Precious är tillbaka med en film som var en Oscarsnackis i höstas. Ändå fick den inte en enda nominering. Kanske 12 Years a Slave redan hade fyllt den svarta kvoten bland nomineringarna?

Historien om butlern har sin början på ett bomullsfält 1926. Cecil bevittnar hur hans pappa blir kallblodigt mördad av deras arbetsgivare. Han lär sig att passa upp de vita och hans talang är så stor att han får jobb i Vita huset. Där arbetar han som butler åt de sittande presidenterna, från Eisenhower till Reagan. Vi får följa de politiska förändringarna i USA och hur de påverkar Cecil och hans familj.

The Butler 02

Hjärtat i The Butler är relationen mellan Cecil och hans äldsta son Louis. Konflikten mellan de båda är jämförbar med den man kunde se i SVT:s TV-serie Fittstim där den förra generationens feminist tycker att den nya generationen feminister går för långt. Cecil har sett hur illa svarta blivit behandlade i södern och känner en tacksamhet för livet han kan leva i Washington. Louis har inte historien att jämföra med och ser inte hur det kan vara till fördel för de svarta att passa upp de vita och går med i medborgarrättsrörelsen till sin fars förtret. The Butler gör inga anspråk på att återge de svarta amerikanernas historia i USA. Jag hoppas inte att Lee Daniels hade det som mål i alla fall. I så fall är det väldigt öppna och välkända dörrar som han slår in. Den politiska historien blir en fond till dramat om generationerna som inte når varandra. Filmen utspelar sig i huvudsak på 60-, 70- och 80-talen, med störst fokus på 60-talet. Man kan tänka sig att upploppen efter misshandeln av Rodney King 1991 skulle få en central plats, men detta nämns inte alls. När Cecil avslutar sin tjänstgöring hos Ronald Reagan hoppar Daniels raskt fram till Barack Obamas presidentskap för en epilog.

The Butler 05

När jag lämnade biografen efter att ha sett 12 Years a Slave för några veckor sedan var jag irriterad över att producenten Brad Pitt hade gett sig själv rollen som filmens i princip enda godhjärtade vita man. En man med engelsk brytning berättade för sitt kvinnliga sällskap att alla slavägarna i filmen spelades av européer eftersom de vita amerikanerna inte vågar vara med i filmer om slaveri. Jag hade inte ens fattat att det var Michael Fassbender som spelade det största svinet. Men det ligger nog en hel del i det. I de inledande scenerna i The Butler som utspelar sig under slaveriliknande omständigheter är det två britter, Vanessa Redgrave och Alex Pettyfer, som får bära det tunga oket att säga nigger. Det är tråkigt att skådespelare är ängsliga för att säga ordet ens i ett dramatiskt sammanhang när de ska skildra en rasist. Lars von Trier har berättat om hur han fick vända sig till brittiska skådespelare för att kunna rollbesätta alla de svarta rollerna i Manderlay (Danny Glover ställde dock upp) eftersom de amerikanska tyckte ämnet var för känsligt. Hollywood är märkligt.

The Butler 04

Det är roligt att Lee Daniels är tillbaka med en bra film efter den lite mer tveksamma The Paperboy. Han har inte haft några problem med att få de stora skådespelarna att medverka i mindre roller. Av männen som spelar presidenter måste Alan Rickman (Bob Roberts) som Ronald Reagan vara det mest oväntade valet och han fungerar överraskande bra. Jag hoppas att godheten han visar upp och som jag inte kände till är sann. Det är överlag roliga skildringar av presidenterna som visar upp andra sidor än de man brukar se i filmer. Oprah Winfrey spelar Cecils alkoholiserade fru och det är ingenting utöver det vanliga hon bjuder på, men man blir glad av att se henne dansa framför teven i en scen. Cuba Gooding Jr. (One in the Chamber) samarbetade med Lee Daniels redan i Shadowboxer och får här stå för lite lättsamhet som Cecils arbetskamrat. Mariah Carey och Lenny Kravitz känner man knappt igen eftersom deras roller ligger väldigt långt ifrån deras poppersonligheter. Och så har vi Forest Whitaker (The List) i huvudrollen. Varför han inte blivit Oscarsnominerad är obegripligt. Det rör sig så mycket i hans ansikte i princip varenda scen. Men som butler ska han inte visa någonting och rummet ska kännas tomt när han är där. Känslorna han visar är små, men är hela tiden tillräckliga för att tittaren ska veta var Cecil befinner sig.

The Butler 07

Om man tittar på de bortklippta scenerna märker man att den politiska historien kunde ha blivit mer utförlig. Men jag föredrar nog att The Butler ser ut som den gör. Den handlar om vikten av revolutioner både på gatan och genom att närvara i de fina salongerna. Ett tema som är tidlöst och inte behöver knytas till en viss tid.

The Butler , reviewed by Mattias Berg on 2014-02-19T07:00:59+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 19 februari, 2014