Cabin Fever: Patient Zero

Cabin-Fever-Patient-ZeroFörsta Cabin Fever-filmen regisserades av Eli Roth (mest känd för Hostel och Hostel 2) och blev hans biljett till de hippa salongerna. Uppföljaren, Cabin Fever 2: Spring Fever, regisserades av Ti West (mest känd för House of the Devil) och blev mest uppmärksammad för att han själv tog avstånd från den slutgiltiga klippningen samtidigt som filmen hamnade i frysboxen under flera år. Nu har det kommit en prequel.

På en ö någonstans i Sydamerika jobbar amerikanska forskare febrilt med att hitta ett botemedel mot det aggressiva köttätande viruset vi lärt känna i det två tidigare filmerna. De har lyckats lokalisera den ursprungliga smittade människan och även hittat en man som heter Porter, spelad av Sean Astin (hur går det med karriären förresten?), som trots att han bär viruset inte insjuknat. Till samma ö letar sig fyra vänner på en svensexa för att dricka öl, röka hasch och prata gamla minnen. Det slutar inte som någon tänkt sig och utan att avslöja för mycket fanns det planer på att filma en uppföljare samtidigt som denna som skulle heta Cabin Fever: Outbreak, men det blev inget med det.

Cabin_Fever_Patient_Zero_3Jag tycker inte om någon av de tidigare filmerna i serien, även om jag inte heller hatar dom. Dels är det något sjukt ospännande med att ondskan i filmerna är ett virus som det varken går att fly ifrån eller slå tillbaka mot och dels lider båda filmerna av en del andra brister som vi inte behöver gå in på här. Jag blev ändå lite nyfiken på om regissören Karee Andrews kanske kommer att visa sig få en karriär på samma sätt som herrar West och Roth. Efter att ha sett Cabin Fever: Patient Zero känner jag kanske inte att hans framtid är kantad med guld och diamanter, men däremot är den inte uppenbart sämre än någon av de två tidigare.

Det mest besvärande är väl egentligen att budgeten varit för låg för att verkligen iscensätta flera av de idéer som funnits. Bland annat blir ett slafsigt slagsmål mellan två smittade karaktärer inte alls den uppvisning i groteskerier som jag anar var tanken, då de inte kunnat göra tillräckliga effekter. Även forskningsstationen får en känsla av billig tv-serie och inte alls en av mänsklighetens allra viktigaste sista utposter och fotot klarar inte riktigt av att dölja underfinansieringen. Tonen svajar också lite, mellan att vara allvarligt dystopisk, flåsigt korkad och självmedvetet överdriven med splatter. Ibland vibrerar det rätt, andra gånger inte. Jag lyckas ändå hitta ett sätt att tycka om en sådan här liten bagatell, mycket tack vare det anspråkslösa och att den faktiskt lyckas väcka små obehagskänslor. Visst, ett virus är inte den roligaste skurken i en skräckfilm, men samtidigt kan det verkligen förmedla en känsla av hopplöshet, paranoia och panik eftersom det inte går att komma undan. Med det tycker jag faktiskt att Cabin Fever: Patient Zero lyckas över förväntan.

cabin-fever-patient-zero-e1407898670125Nu blev det ingenting med Cabin Fever: Outbreak och det kommer jag knappast att sörja heller, utan istället finns det idéer på en remake av första filmen, något som känns rätt trist. Om jag fick bestämma skulle det här kunna få vara en franchise där man prövar lite olika idéer under samlingsnamnet ”Cabin Fever”, utan att det behöver vara tal om nyinspelningar eller speciellt mycket kronologi. Vill man känna lite lätt äckel och obehag samt skriva upp handsprit på inköpslistan kan man gott ägna lite tid åt den här filmen, om man inte har några stora förväntningar.

Cabin Fever: Patient Zero, reviewed by Erik Nyström on 2015-06-18T06:42:04+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 18 juni, 2015