Captain America: The First Avenger
Rating: 2.5/5 (2 votes cast)

Captain America: The First Avenger

captain_america_first_avenger_02Första numret av Captain America kom ut i december 1940 och under andra världskriget var han en populär hjälte. Efter kriget tappade han, liksom många andra superhjältar, läsare och försvann 1950. 1964 kom han tillbaka i The Avengers #4 och har sedan dess varit en populär seriefigur i USA och en given hörnsten i The Avengers.

Året är 1942 och andra världskriget är i full gång, Steve Rogers vill göra sin plikt men han är en tunn, skral kille som aldrig kommer att klara basträningen. Men så rekryteras han till Scientific Strategic Reserve och deras supersoldat-program. Snart är han Captain America, USAs förste supersoldat. Samtidigt i Europa håller nazisten Johann Schmidt på att bygga upp en egen styrka, Hydra, som hotar att ta över hela världen. Nu är det upp till Captain America och the Howling Commandos att stoppa detta nya hot.captain_america_first_avenger_03Det jag gillade mest med filmen var den snyggt nedtonad tekniken. Det är science fiction, fast i 1940-tals format. Det är riktigt bra gjort och hela filmen har verkligen en känsla av att utspela sig mitt under brinnande krig. Samma sak med filmmusiken, den andas verkligen gammal hederlig äventyrsfilm. Här i ligger nog filmens stora behållning, att Joe Johnston på ett så bra sätt lyckas skapa en atmosfär som fungerar. Det finns mycket likheter här med hans gamla matinéfilm The Rocketeer. Johnston känns helt klart som rätt man för projektet. Samma sak med Chris Evans (The Iceman) som Steve Rogers, nedtonad, avskalad och lite grå och trist. Men det är lite poängen med Captain America också, han är en helt vanlig kille med gott hjärta som fått superserum. Jag kan tänka mig att detta fungerar väldigt väl i ett patriotiskt USA där drömmen om att varje man kan lyckas lever stark än idag. Bäst är dock Hugo Weaving (Cloud Atlas) som Red Skull, perfekt i sin skurkroll som så många gånger förut men fortfarande lika underhållande att titta på.

Jag får erkänna att jag dras med i det hela. Kanske för att Steve Rogers trots allt är en karaktär som det är svårt att tycka illa om. Och för att man gör hela Origin-konceptet på ett snyggt sätt. Genom att avgränsa tidsperioden blir filmen inte lika rumphuggen som många andra av Marvels senaste filmer, när filmen är slut känner jag mig nöjd att ha fått i mig en hederlig dos med den gode kaptenen. Dock kan jag känna att filmen hastar fram lite väl mycket under andra akten, den hade gärna fått vara en halvtimme längre och ge vår hjälte mer utrymme i sin jakt på Hydra. Plus att många actionscener känns ovanligt tama, med all retro-sf borde det ha kunnat bli riktigt underhållande strider men nu blir det mest tråkiga, korta klipp. Men i slutet så vinner filmen mig ändå över och jag ser den med ett leende på läpparna.captain_america_first_avenger_023Captain America the First Avenger är bra underhållning från Marvel, kanske inte deras bästa film men en film som fungerar bra som introduktionshistoria för Captain America. Och för alla som gillar retro science fiction är detta ett måste med alla vapen och maskiner.

Rating: 2.5/5 (2 votes cast)
Captain America: The First Avenger, reviewed by Pär Wirdfors on 2014-08-25T10:06:57+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 25 augusti, 2014