Captain Phillips

captainphillips1Även om jag visste att regissören Paul Greengrass hade United 93 under bältet var jag ändå lite fundersam ifall han skulle göra Captain Phillips i samma stil som Green Zone och The Bourne Ultimatum. Min oro var helt obefogad, filmen är realistisk och nästan dokumentär i sin stil.

Farvattnet utanför Somalias kust är ökänt för pirater. Det är inte på något sätt det värsta stället att navigera på för ett fraktfartyg, men de flesta känner till piraterna just där för att det rapporterats om diverse incidenter från området de senaste fem åren. Till och med Sverige hjälper till att patrullera farvattnen utanför Somalia i internationellt vatten.captainphillips2

Captain Phillips är baserad på en verklig händelse där kaptenen Phillips försöker värja fyra somaliska pirater som bordar containerfartyget Maersk Alabama. Skeppet var på väg till Kenya med vatten och biståndshjälp. Efter kapardramat skrev kaptenen en bästsäljande bok om sina upplevelser. I filmen gestaltas han av Tom Hanks och framställs mer helylle än vad den verklige Phillips egentligen är. De verkliga besättningsmännen har berättat att kaptenen var arrogant och hänsynslös, något om inte återspeglas i filmen. Med Hanks i huvudrollen är det självklart att Phillips inte är något annat än god och den vi ska heja på.

Ledaren för de somaliska piraterna är Muse, fantastiskt tolkad av nykomlingen Barkhad Abdi, och är en spegelbild  av kapten Phillips till viss del. Muse är tvingad in i situationen och är en ofrivillig skurk. Samtidigt ser han det här är hans chans att klättra i rangordningen på hemmaplan.captainphillips3

Filmens fokus är maktspelet mellan Muse och Phillips. Bägge förstår den andre och det gör att Captain Phillips får nerv. Trots att Abdi aldrig skådespelat tidigare håller han jämna steg med den tvåfaldigt Oscarbelönade Hanks. Första mötet på bryggan mellan de två är enastående och är skäl nog att se filmen. Muse förklarar med självklarhet att han är kapten nu. Den som håller i maskingeväret har alltid rätt.

Realismen är det inget fel på och Maersk lånade ut systerfartyget Marsk Alexander till inspelningen och nästan alla sekvenser är inspelade ute till havs. Kombinera detta med Greengrass dokumentärliknande stil med långa oavbrutna och improviserade sekvenser gör att vi verkligen är med mitt i händelsernas centrum. Vi får uppleva kapningen och dramat som följer på första parkett.

Captain Phillips gräver inte på djupet i alla de olika aspekter som finns kring situationen till varför piraterna härjar. Muse och hans kumpaner är fiskare, men varför de inte fiskar istället för att borda skepp förklaras inte. Vattnen har bland annat förstörts på grund av avfallsdumpning och rovfiske. Maersk agerande och intressen berörs inte alls och det är inte så underligt när Maersk är så snälla och lånar ut en båt.captainphillips4

För oss icke-amerikaner är det nästan lite komiskt att piraterna vid ett flertal tillfällen påpekar att de inte är al-Qaida. För när mörkhyade utländska män viftar med vapen behöver det inte vara muslimska terrorister. Sic! Filmen avslutar dock i traditionell machostil med att Navy SEAL gör entré och räddar dagen och sänder ett tydligt budskap att inte jävlas med USA. Bortser man från detta är Captain Phillips riktigt spännande och underhållande även om den kunde diskuterat åtskilliga ämnen med större djup och eftertanke. Förresten, glöm inte att se extramaterialet och de fåordiga danska sjömännen som hjälper till på båten under inspelningen. Minst lika intressant som filmen självt.

Rating: 3.5/5 (2 votes cast)
Captain Phillips, reviewed by Mats Lundberg on 2014-03-18T07:00:15+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 18 mars, 2014