Casablanca – 70th Anniversary

Var börjar man när man skall skriva om en sådan klassisk film som Casablanca? Det känns som allt som finns att skriva om filmen redan är gjort. Casablanca är en film som citerats ett otal gånger, många gånger fel (-Play it again, Sam yttras aldrig i filmen), det är en film fylld av klichéer för så många andra filmer har stulit ifrån den. Själv upptäckte jag filmen ”sent”. Jag var över 25 när jag såg den första gången men har sedan dess sett den flera gånger och det är en av de filmer som jag håller nära mitt hjärta.

Casablanca utspelar sig mitt under brinnande kriget men är framför allt en kärlekshistoria, kärlek och romantik är huvudtemat när Rick Blaine gamla flamma Ilsa Lund dyker upp på hans nattklubb. Rick är en hård, kall, cynisk människa som överlever i Casablanca bara genom att bry sig om sig själv. Efter att ha blivit sviken av Ilsa i Paris ett par år tidigare släpper han inte in människor. Han använder sin cynism att skydda sig mot dem. Men när hon oväntat dyker upp på hans nattklubb med sin make Victor Laszlo börjar hans fasad krackelera och vi kan ana en människa med ett hjärta av guld där under. Bogart, redan en etablerad skådespelar på denna tid med flera tunga roller under bältet, kopplar på sin klassiska cyniska charm och kör Bogart 101. Det var dock filmen som lyfte honom i Hollywood och tre år senare skulle han bli den bäst betalde skådespelaren i Hollywood.

För Ingrid Bergman var det likadant, hon hade gjort en strålande debut i Hollywood med Intermezzo ett par år tidigare men detta var filmen som satte fart på hennes karriär och senare blev hon en av de mest ikoniska skådespelare i Hollywood. Tillsammans med Bogart skapar hon här en kemi som är svår att överträffa, de små rörelserna och blickarna, det är magi. Scenen när hon kommer in på nattklubben första gången och deras blickar möts ger mig gåshud varje gång jag ser filmen. Sedan får vi inte glömma bort alla andra fina skådespelare som är med i filmen. Min personliga favorit från 30- och 40-talet, Claude Rains spelar den franske polismästaren. Raines hade en fantastisk karriär under denna tid, duktig skådespelare som han var och har spelat många minnesvärda roller, oftast skurkar eller personer med moraliska skrupler. Louis Renault är en sådan typisk karaktär, tydligt på tyskarnas sida för det ger honom bäst odds att klara sig just nu. Som den tyske majoren Strasser ser Conrad Veidt. Veidt var själv tysk och hade haft en framgångsrik karriär inom tysk film innan han flyttade från landet med sin judiska fru. Veidt har en väldigt distinkt ansikte och Bob Kane använde en bild av honom när han skapade Jokern. Sydney Greenstreet är en annan personlig favorit till mig, inte bara för denna film där han spelar Casablancas okrönte kung av den svarta marknaden, utan även för sina instanser i The Maltese Falcon och Passage to Marseille. Greenstreet var bara aktiv i åtta år tyvärr.

En som var mycket aktiv under hela sin karriär men de flesta aldrig hört talas om var regissören Michael Curtiz. Curtiz gjorde över 150 filmer totalt och har många klassiker på sin resumé, The Adventures of Robin Hood, Dodge City, Angels with Dirty Faces, Yankee Doodle Dandy, White Christmas, We’re No Angels, Mildred Pierce bara för att nämna några. Curtiz storhetsperiod var under tidigt 40-tal och många av de regissörer som senare rönte framgång på 60- och 70-talet har sagt att Curtiz var en stor inspirationskälla för dem .

Casablanca är en film som har betytt mycket för filmhistorien och det går inte att förneka filmens vikt. Samtidigt skall villigt erkänna att filmen inte är utan problem. Framförallt karaktären Victor Laszlo och hur han hanteras. Tidigt i filmen etableras att Renault och tyskarna har inga problem att jobba runt lagen och döda människor som de finner obekväma men Laszlo som är känd frihetskämpe, suttit i koncentrationsläger och vet vilka som är de viktigaste ledarna i motståndsrörelsen, honom låter de gå runt fritt. Mer troligt är att de hade arresterat honom och släpat honom tillbaka till Frankrike. Men som tur var är detta inte en krigsfilm utan ett romantiskt drama som utspelar sig under kriget.

Vad det gäller denna 70-års utgåva har Warner fläska på rejält. Jag har den gamla utgåvan, Ultimate Collector’s Edition med bok och foton och jämfört med denna är första skivan identisk medan den andra innehåller mer material. Vad det gäller bilden har Warner gjort en 4K-scanning och sedan använt denna och alla jag kan säga att jag har aldrig sett en svart-vit film se så här bra ut. Visst går det inte att jämföra med en modern film men med tanke på källmaterial och dåtidens teknik kan jag inte annat än imponeras över hur bra bilden ser ut. DTS-HD Master Audio Mono är vad vi får vad det gäller ljud och återigen har Warner gjort ett riktigt bra jobb, det låter riktigt fint och jag är väldigt nöjd att man lät det vara mono. Vad det gäller extramaterialet finns det så det räcker och blir över, två kommentarspår, 7 dokumentärer (där ”You Must Remember This: The Warner Bros. Story” är fem timmar lång!), några radiopjäser och ”Warner Night at the Movies”. Den sista är en chans att uppleva hur det var att gå på bio under 40-talet med trailers, nyhetssändning, någon kortfilm och sedan Casablanca.

Rating: 4.1/5 (7 votes cast)
Casablanca - 70th Anniversary, reviewed by Pär Wirdfors on 2012-12-29T12:00:40+00:00 rating 5.0 out of 5

Publicerad den 29 december, 2012